Kvinnherad/Etne: Sandvasshorga og Alvaldsnuten (04.09.2015)

Written by Runemb (Rune Blomberg) GSM

Start point Vethusvatna (736m)
Endpoint Samme (736m)
Ascents Sandvasshorga (1,167m) 04.09.2015 11:06
Alvaldsnuten (1,243m) 04.09.2015 13:36

Parkering: Stor parkeringsplass ved enden av anleggsveien.

God plass på parkeringen.

Stier: Sti fra anleggsveien til Vetrhusvatna 748. Sti på vest og sørsiden av dette vannet og et stykke opp mot Krokavatna. Enkelte varder på vei opp til og ned fra Alvaldsnuten.
Sandvasshorga: Her var der 3 mulige toppunkt, alle merket med varder. Det høyeste var ca 200 m øst for trigpunktet. Målte høyden til 1167 m. På Økonomisk Kartverk er høyden over 1165. Rettet høyde/PF og flyttet toppen i PB.
Alvaldsnuten: Usedvanlig vilt og kronglete på sørvest siden av toppen. Her ble det klyving. Bedre mot nordvest. Selve toppunktet ligger litt nord for varden.
Traff 3 karer på toppen. Pleier ikke å treffe folk på fredager. De hadde gått opp fra Åkrafjorden og skulle ned til Eikemo etterpå. Den eldste av de tre var 79 år! Pleier ikke å treffe 79-åringer på denne høyden, uansett ukedag.

Fra Alvaldsnuten. Eikemo i forgrunnen, Langfoss i det fjerne.
Vann på 1021 m. Snart er det vår.