Høgåsen - Svarane - Stemnehornet (Dimna, Ulstein) (05.09.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Åsen (40m)
Endpoint Åsen (40m)
Ascents Høgåsen på Dimna (240m) 05.09.2015
Stemnehornet (190m) 05.09.2015
Svarane (191m) 05.09.2015
Visits of other PBEs Tursti Stemnehornet - Svarane - Høgåsen (30m) 05.09.2015

Dagen i dag var like regntung som gårsdagen, og siden jeg skulle møte Anne ved Raftevold hotell i Hornindal utpå ettermiddagen valgte jeg en relativt kort tur i dag. Valget falt på en runde over toppene på Dimna; Høgåsen, Svarane og Stemnehornet.

Jeg kjørte opp til Åsen og parkerte ved bilverkstedet der. Det er her jeg bruker å gå fra når jeg går på Høgåsen. Fra der stien starter (over bilopprettingen) er det 1,4km til topps. Før var det ikke merket her, men nå var det "sperrebånd" i nesten hvert tre. Vel jeg overdriver kanskje en smule...

Stien deler seg i to etter en liten stund. Her tar vi av mot høyre og mot Høgåsen

Videre bar det inn i skogen og opp den utrolig mørke Høgåsdalen før stien svinger skarpt mot høyre og følger ryggen opp mot Høgåsen. Det er fin utsikt mot Ulsteinvik her oppe, og for noen år siden overnattet Anne og jeg her på nyttårsaften.

Karma på Høgåsen

Jeg fulgte stien samme vei ned ryggen og i stikrysset fortsatte jeg rett frem mot Svarane. Jeg var allerede så gjennomvåt at jeg enset ikke lenger regnet og vått gress.

På vei mot Svarane

Fra Svarane bar det videre sørover mot Stemnehornet. Her var stien til tider svært gjørmete og BLAUT. Så bar det nedover til jeg møtte en tversgående sti. Her tok jeg til venstre og fulgte denne stien til den traff veien ned fra Gjerdsbakkane. Skilt var det nok av, og forseggjorte var de også...

Ingen grunn til å gå seg bort her...

Så bar det ned til idrettsplassen hvor jeg gikk på venstre side (nord) og forbi et relativt nytt rekkehusfelt før jeg tok til venstre over en bekk (steinbro) og inn i skogen. Jeg rakk å få med meg en del nysgjerrige tilskuere før skogen slukte oss...

Hallais!

Denne stien tok oss tilbake på stien som går fra Åsen og kort tid etter var vi tilbake ved bilen.