Kremtoppen Grindane, Vang i Valdres (04.09.2015)  4

Written by Dag1 GSM

Start point Grindane parkering (1,195m)
Endpoint Grindane parkering (1,195m)
Ascents Grindane (1,724m) 04.09.2015
Vest for Grindane (1,564m) 04.09.2015
Visits of other PBEs Grindane parkering (1,195m) 04.09.2015

På vår vei fra Oslo til Sogn tok vi (Anne Stine, Britt og jeg) en rask avstikker til kremtoppen Grindane (jf. Erik W. Thommesen - Norske kremtopper) i Valdres. Vi kjørte E16 til Vang, og tok av fra hovedveien ved skiltingen Helin, og passerte to bommer (60 kr + 50kr) før vi parkerte ved Grindane parkering, der stien til bl.a. Grindane starter. Det var halvgrått og litt regn i lufta, men vi vurderte mulighetene som gode for å få litt utsikt fra toppen.

Det var en godt merket sti til skaret mellom Grindane og Vest for Grindane, og etterhvert noe dårligere og steinete sti til toppunktet på Grindane. Til tross for at skydekket beveget seg raskt fra vest, var det bra utsikt, spesielt mot sør,og vi så bl.a. Spåtind (?) og vannene Helin og Syndin i Vestre Slidre. Litt vind og regn i lufta gjorde sitt til at oppholdet ikke ble mer langvarig enn nødvendig, og etter å ha tatt de obligatoriske bildene gikk vi tilbake til skaret. Jeg tok avstikkeren til punktet Vest for Grindane, mens de andre valgte å gå tilbake til bilen. Fant et tråkk som førte til punktet Vest for Grindane, og la i vei. Fra toppen så jeg bl.a tilbake mot Grindane, men ellers var det lite kjente fjell å se. Returen gikk tilbake til skaret og derfra stien tilbake til bilen. Grindane, som ligger fint og fritt til, er nok absolutt en kremtopp, og i alle fall når sikten er god.

Grindane-massivet sett fra Kinne øst for Helin-vatnet
Utsikt mot bl.a. Grindetjernet og Gilafjellet
Fra utsiktspunktet nedenfor varden på Grindane, med utsikt mot bl.a. Grindetjern, Helin og Syndin
Den obligatoriske seigmannen på
toppen...
Den obligatoriske seigmannen på toppen...