Haugshornet, Saursegga og Gjøna (Sande) (04.09.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Ytre Hauge (90m)
Endpoint Ytre Hauge (90m)
Ascents Gjøna (531m) 04.09.2015
Haugshornet (431m) 04.09.2015
Saursegga (517m) 04.09.2015

I ettermiddag fikk jeg lyst på en tur til Saursegga og Gjøna. Skodda hang tungt ned på fjellene på Ytre Sunnmøre men jeg håpet at være skulle være lettere på sørvest-siden av Gurskøya. Det var det NESTEN. Da jeg kom til Haugsbygda var Saursegga fri for skodde mens Gjøna lå innhyllet i den. Det regnet svært lett - så lite at jeg ikke engang tenkte på å ta med regntøy. Det var ikke så lurt...

Saursegga ved ankomst Haugsbygda

Jeg parkerte øverst i byggefeltet (90 moh) og fulgte stien oppover. Jeg så nå at noen har lagt om stien slik at man unngår et myrete parti ved å gå innom skogen. Bonuspoeng til de som stod for den ryddingen!

Stien var lagt om...

Videre oppover var gresset vått og jeg var søkkvåt da jeg kom litt over skoggrensa. Jeg bestemte meg for å gå via Haugshornet (431 moh).

Karma på Haugshornet
Saursegga sett fra Haugshornet

Fra Haugshornet gikk det en vag, men merket sti mot Saursegga. Da vi (Karma og jeg) ankom Saursegga følte en flokk med geiter at de måtte flytte på seg. De flyttet seg gradvis meter for meter over hele egga før de ble lei og trakk ned i retning Gjerdsvika.

På Saursegga begynte det å regne og om jeg ikke var våt fra før så ble jeg det nå. Jeg hadde selvsagt ikke tatt med regntøy, kun lett sommertøy.

På vei over Saursegga

Snart ble jeg så kald at jeg måtte begynne å løpe. Det var ikke helt enkelt med sleip sti, full av gjørme og geiteskit. Men nå var det bare selve bestigningen av Gjøna som gjensto før jeg kunne gjøre vendereis...

Gjøna - siste bakken opp...

Da vi ankom toppen på Gjøna begynte det å regne ordentlig og jeg kunne ikke huske sist jeg var så våt. Det var bare å ta bena fatt og det gikk over stokk og stein nedover den bratte fjellsiden.

På 430 moh sørøst for Saursegga deler stien seg og jeg tok den som gikk direkte mot stien opp fra Haugsbygda. Denne stien mistet jeg etterhvert så det ble løping i myr siste biten før jeg traff stien. Nå hang tåka tjukt over hele fjellet. Stien ned mot Haugsbygda har en del stein som er skikkelig utfordrende når det er glatt og når man løper. Men det gikk bra denne gangen også.

Da jeg var tilbake i bilen hadde jeg heldigvis et liggeunderlag som jeg la over setet. Da slapp jeg i det minste å gjøre setet søkkvåt. Fingrene var så kalde at jeg måtte bruke begge hendene for å vri om bilnøkkelen og da jeg kom hjem hadde jeg den lengste og varmeste dusjen på mange år...