Island - Skaftafell og Kristínartindar (20.08.2015)

Written by angjerd (Angjerd Amb)

Start point Skaftafell (100m)
Ascents Kristinartindur (1,126m) 21.08.2015
Visits of other PBEs Skaftafell camping (100m) 20.08.2015
Svartifoss (240m) 20.08.2015
Utsikt fra Kristínartindar over mot Morsárdalur og Skaftafellsfjöll.

Vi hadde en uke i den islandske fjellheimen bak oss, og nå ville vi komme oss til Skaftafell for å gå på Hvannadalshnúkur. I og med at turen til Hvannadalshnúkur er lang og går over bre størsteparten av distansen var vi avhengige av en viss optimisme å spore i værmeldingen for at vi synes det skulle være verdt å bruke en dag på. Da vi kom til campingplassen i Skaftafell og fikk orientert oss litt om vær og forhold så det litt mørkt ut for akkurat den toppen. Etter en del fram og tilbake i tenkeboksen bestemte vi oss til slutt for å la Hvannadalshnúkur bli et prosjekt man kommer tilbake til, og heller dra på en fjelltur hvor vi hadde større sjanse for å komme oss opp på en topp.

Skaftafellsjökull
Siden det var litt igjen av dagen, tok vi oss en liten rusletur bort til Skaftafellsjökull for å se om vi kom oss opp på breen. Det gjorde vi. I vestsiden av brefronten fant vi et sted vi kom oss opp uten vanskeligheter og så trasket vi litt rundt på blåisen, som egentlig var ganske svart, og pirket i gjørma med isøksa og simulerte vulkanutbrudd. Moro for unga.

Kristínartindar
Dagen etter at vi kom til Skaftafell skulle bli fjellturdag. Vi fant en fin runde på kartet, en runde som skulle ta oss forbi Svartifoss og opp på Kristínartindar. Det var merket sti nesten hele veien med unntak av den siste kilometeren opp til toppen, men der var det til gjengjeld umerket sti som ikke var noe vanskelig å finne. Turen startet i tåke og regn, men etterhvert som vi nærmet oss toppen fikk vi storslagen utsikt i alle himmelretninger - Morsárdalur i vest og Skaftafellsjökull i øst. Fra toppeggen følte man virkelig at man var på toppen av et skikkelig fjell. Knalltur! Hvannadalshnúkur var og forble innpakket i tåka og godt var det. Da vi kom ned fra selve toppen gikk vi en annen vei tilbake, som gikk mer eller mindre kant i kant med Skaftafellsjökull, bare høyere opp i terrenget. Merket sti også her. Flotters tur i flotters natur.

Siste ryggen opp mot toppen av Kristínartindar.