Siste PF500 i Telemark i ekstremvær (02.09.2015)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Tåråfjellet (826m) 02.09.2015

Etter å ha vært 4 uker i øvre Telemark var det tid for hjemreise. Tåråfjellet ved Notodden gjenstod i samlingen, og selv om været var så bedritent som det kan være, ble det tur. Det hadde silt ned i lengre tid, og det så ikke ut til å stoppe. Tåken reduserte sikten til 20-30 meter, men toppen skulle tas. Jeg valgte å gå opp den merkede stien fra Svevet. Lang, men sikker rute i det ekle været var min vurdering.

Det var bare å traske oppover. Plisk-plask. Det gikk sakte i det svært klisne terrenget, alt var sleipt og glatt og vått, og meterne kom sakte. På myra før toppen var en del multer, men de var såpass vasne at jeg gadd ikke begynne å samle. Det tok nesten 2 timer å komme seg de 6,3 kilometrene opp til Tåråfjellet. Da hadde det surklet en god stund i skoene, så på vei ned igjen ga jeg blaffen i vannet og vasset ned, mer blaut kunne jeg ikke bli uansett. På vei ned lettet det litt, jeg kunne faktisk se litt av terrenget og over til andre siden av småtjernene som lå langs stien.

Heldigvis gikk kjøreturen ned gjennom Telemark/Buskerud/Vestfold greit, jeg unngikk de stengte veiene.

Gratulerer med komplett liste!

Written by knutsverre 02.09.2015 22:44

Dette gikk raskt unna Lars. Liker nnstillingen - har du først bestemt deg for en topp, så trosser du værgudene og gjennomfører!

Sv: Gratulerer med komplett li

Written by Snilen 04.09.2015 13:19

Takk takk Knut. Toppen lå så laglig til langs hjemveien, så da ble det tur. Litt artig å oppleve naturen i slikt ekstremt vær også. Da jeg kom hjem fikk jeg oppleve flom i Horten, med stengte veier, ødelagte veier, og hundrevis av bygninger med vann i kjelleren. Overraskende, har aldri tenkt at det er flomutsatt i Horten.