Rødsfjellet (01.09.2015)  5

Written by ericpf (Eric Ford) GSM

Start point Gjemdal (116m)
Endpoint Samme (97m)
Ascents Rødsfjellet (526m) 01.09.2015

Tur til Rødsfjellet etter jobb. Det regnet lett denne dagen. Kom ikke av gårde fra Bergen før etter kl. 18, og var dermed ikke fremme i Gjemdal før kl. 19. Litt i seneste laget mhp hvor lenge det var lyst, men regnet med å bruke rundt 2 timer tur-retur, hvilket skulle vise seg å stemme ganske bra. Parkerte i en sving rett før stistart i Gjemdal, der det er skiltet både til Rødsfjellet og Møsnuken. Fulgte skogsvei oppover mot Gjemdalsskaret. Et lite stykke opp var det mange trær som hadde veltet, og det går en sti i skogen rundt dette partiet. Videre oppe var det skiltet mot rød løype opp til Rødsfjellet, som jeg fortsatte på. Bra stigning opp og over tregrensen, hvor man kommer opp på et platå på 432 moh, hvor man ser rett over på Møsnuken, og øst utover fjorden. Herfra gikk det videre først ned til et lite tjern og myrområde, før den siste stigningen. Brukte vel en time opp til toppen, i ganske bra gåtempo. Stor varde og storsynt utsikt på toppen! Ulriken klart synlig i NNV, Sveningen/Søtefjellet/Gråfjellet i N, Fusafjellet i SØ, og som sagt Møsnuken I SV. Det blåste ganske bra, og jeg var også ganske våt etter den svært så fuktige røde løypen, så det ble bare bildeknipsing på toppen, før jeg satte kursen nedover. Valgte hvit løype ned, som jeg synes var bedre og mindre fuktig (stort sett), men til gjengjeld brattere, og dermed også langt mer utfordrende på dette særdeles glatte føret. Kombinasjonen regn, polert fjell, og sti med masse trerøtter gjorde det såpeglatt, så jeg endte opp med å bruke nesten like lang tid ned som opp. Unngikk heldigvis knall og fall. Kom tilbake på skogsveien rett etter solnedgang, og skyndte meg tilbake. Ved treveltet klarte jeg å miste omveien jeg hadde fulgt opp, så jeg rotet litt rundt i stadig mørkere skog, før jeg fant veien tilbake. Alt i alt var Rødsfjellet en fin topp, med bra (om noe våt) sti, og godt skiltet. Panorama utsikt og alternativ vei ned igjen gjør at jeg godt kan komme tilbake hit ved en senere anledning. Definitivt på en topp 3-liste for Os!