Et ruvende fjell (22.07.2007)

Written by innerdal (Inger Lise Innerdal)

Ascents Gjegnen (1,670m) 22.07.2007
Øst for Gråfjellet (1,254m) 22.07.2007

Vi kjørte fra Hyen 2,3km retning Florø. På høyre side skilting Gjengabu. Kjørte over en bro, gjennom ei grind og videre oppover ca 2,5km. Parkerte ved noen store vedstabler. Her starter en traktorvei hvor vi holdt til høyre i første deling. På toppen av veien starter stien merket med en rødmalt påle. Fulgte denne opp ryggen. Stien går mellom to store steiner hvor den slutter. Her ligger en plastbøtte med trimbok. Fortsatte rett opp langs en gressbakke og videre til GRÅFJELLET 1254. Vi fortsatte resten av turen på stort sett snø. Fulgte vardingen til Gjengabu, med sin spesielle beliggenhet. Tid 2timer 30min hit.
Rett etter Gjengabu måtte noen fjellknauser forseres. Det går et tråkk opp bergsiden i nordenden av det lille vannet på 1174. Videre over det høyeste punkt her. Forsatte ned ryggen på andre siden til østsiden av X-vannet. Rundet vannet og tok sikte på den bredeste svahylla. Kom oss over svaet og inn på snø. Herfra kurant oppover topp-ryggen. Gikk ca 1km langs topp-platået før de to vardene på GJEGNEN 1670 kom til syne. Tid 5timer 30min til toppen.
Fantastisk bre-landskap rundt dette fjellet. Mens vi spiste kom Alf og Jarle fra Svelgen opp fra nordsiden (ca 11 km). Vi returnerte samme vei som vi kom. Lettgått nedover snøen. I morgen blir det Blåfjellet. Med på turen Inger Lise.
Lengde ca 30km - Tid 11timer t/r.