Spilios Agapitos (Refuge A), Mt Olympus, Hellas (29.08.2015)

Written by Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Start point Prionia (1,100m)
Endpoint Refuge A (2,060m)
Visits of other PBEs Spilios Agapitos (2,050m) 29.08.2015

Den store dagen er her! Sammen med 25 kollegaer fra Teneo Data AS er jeg klar for å erobre selveste Olympiatoppen :) Vi er folk fra Sandnes, Stord, Bergen, Trondheim, Verdal, Tønsberg, Oslo og Drammen. Kompis Willy (Willy Skaret) og Lise er med som en ekstra ressurser. Dessverre måtte tre kollegaer av ulike årsaker være hjemme. Avreise er kl. 0645 fra Gardermoen med Austrian Airlines via Wien for ankomst Thessaloniki kl. 1630. Dessverre blir denne flighten kansellert som følge av tekniske problemer, så det blir ombookinger via Istanbul og Riga. Omsider kl. 2330 fredag kveld er alle med unntak av fire personer klare for å ta fatt på turen opp fra parkeringen i Prionia. Som følge av forsinkelsen rekker ikke Lill, Linda, Morten og Willy fellesstarten og må ta seg opp på egen hånd tidlig neste morgen. Med hodelykt er turen helt grei. God sti og jevn stigning fra 1100 til 2060 moh. En positiv vinkling på forsinkelen er at turen går i behagelig temperatur! Dessverre må Stian gi seg etter kort tid som følge av ryggproblemer. Kristian og Loffen (Ingve Skaret) tar utfordringen med å følge ham tilbake til parkeringen og skaffe ham taxi til hotellet. Etter 4,5 timer er alle oppe på hytta, Refuge A. Betjeningen på hytta stiller med middag og godt humør klokka 3 om natta! Kalvekjøtt med ris og gresk salat smaker fortreffelig. Vi blir innkvartert på egen sovesal, og får oss velfortjente 3 til 4 timers søvn - zzz ;) Dag 2: Mt Olympus, Hellas

Nattvandring opp til Refuge A (foto: kollega Paul)