Mt Olympus, Hellas (30.08.2015)

Written by Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Start point Refuge A (2,060m)
Endpoint Prionia (1,160m)
Ascents Mýtikas (2,918m) 30.08.2015
Skala (2,866m) 30.08.2015

Etter en noe strabasiøs kveld/natt (Spilios Agapitos (Refuge A), Mt Olympus, Hellas), er vi klare til avmarsj kl. 0900. Linda velger å bli på hytta. Paul, Kjell Einar og Bjørnar er ikke så sterke i høyden og gir seg på ca. 2 300 moh. Vi er nå 22 personer som alle har mål om minst å komme opp på Skala (2 866 m.o.h). For oss er det definisjonen av «Olympiatoppen», den som alle mer eller mindre iherdig har trent til fra vi kunngjorde turen i september i fjor. Lill, Helen, Trond Olav og jeg var her på testtur i august i fjor, så vi vet ganske godt hva vi går til … Se: Skala og Skolio, Mt Olympus. Dette skal gå bra :) Da vi må være tilbake på Refuge A kl. 1500 for lunsj, samt rekke avtalt buss til hotellet kl. 1900, må vi kjøre et ganske strengt tidsskjema. Alle som vi prøve seg på den høyeste toppen, Mytikas, må være oppe på Skala innen kl. 1130, altså ikke bruke mer enn 2,5 timer fra hytta. Vi lar alle gå i eget tempo. I alt 11 personer rekker tidsskjemaet samt ønsker og tør ta den noe luftige turen opp til 2 918 m.o.h. De mest fjellvante: Willy, Ingve, Bjørn og Johan tar ansvar for at alle kommer seg trygt opp og ned. Kl. 12.30 er alle oppe. Det er en svært lykkelig for fornøyd gjeng som føler på gleden av å ha nådd målet sitt, og ikke minst sammen med sine kollegaer. For noen er utfordringen med klyving i bratt terreng noe helt nytt og ganske skremmende. Desto større er blir da mestringsfølelsen. Turen er da også ganske krevende. På tørt underlag er den forsvarlig uten sikring, men den ligger på grensen. Hadde det vært glatt/regnvær tror jeg neppe vi kunne gjennomført uten sikring. Vi returnerer til Skala. Alle har kommet seg velberget opp hit, og fem personer har også tatt den alternative flotte turen opp til Skolio på 2 912 m.o.h. Den er kun er seks meter lavere enn hovedtoppen. Etter 6 timer er vi alle nede på Refuge A for en times velfortjent lunsj. De siste 6 kilomentene ned fra hytta til parkeringen kan virke drøye. Alle har nok litt vondt både her og der, knærne er utsatte, men med vilje og intet annet alternativ så går også dette greit :) Belønningen som venter er en søndag på stranden med vanntemperatur på 27 gr. God mat & drikke, samt hyggelig samvær og gode historier om mot & medgang :) Vi har erfart at fjellturer er et flott arena for teambuilding, et godt alternativ til tradisjonelle storbyturer o.l. Kollega Tony stiller spørsmålet: Er vi Norges sprekeste IT-firma? ;)

Frokost på hytta. Brødskiver og syltetøy. Bjørn, Tony, Nina og Jaana
Forberedelse til avmarsj fra den flotte hytta Spilios Agapitos
På ca. 2 300. Sola varmer godt. Vi skal opp ca 900 m fordelt på ca 3 km.
Små pauser gjør godt. Kjetil, Terje, Lise og Kristian
Første etappe fra fortoppen Skala, opp mot hammeren. Merkingen er god!
Hammeren sett fra toppen. Dette er det luftigste punktet. Det er lagt ut en wire for sikring.
Kollegaer ned hammeren. En høydevant og en noe mer anspendt  ;)
Kollegaer ned hammeren. En høydevant og en noe mer anspendt ;)
Ingve i grønn jakke og Willy i blå t-skjorte, tar ansvar for Lill opp den siste kneika mot toppen"
Minneplate på toppen av Mytikas. I bakgrunnen nabotoppen Stefani. Kan nås uten klatring fra nordsiden.
Skala (2866) i forgrunnen. Bak Skolio (2912). Sett fra Mytikas.
Kristian og Lise har nådd toppen. Stor glede :)
Trond Olav, Johan og Lill
Gruppebilde på Skala
Lise og Johan har startet nedstigningen fra Skala. Flere mente at nedoverbakkene var værst ... "knærne for kjørt seg"
Willy og Lill på vei ned fra Skala
Siste pause før Refuge A. Utsikt til havet og landsbyen Litochoro
Nede på tavernaen i Prionia (1100 moh). Tror flere enn meg drømte om en "iskald" de siste kilometerne ;)
Blide jenter! Nina og Lill med Mt Olympus masivet ruvende i bakgrunnen.