130 Øyer: Eldåhøgda (30.08.2015)  4

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Start point Gålaseter (900m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Eldåhøgda (1,232m) 30.08.2015

På hjemveien var jeg sugen på en tur til. Flott vær og vi kjørte Friisvegen fra Ringebu retning Østerdalen. Før vi kom ned til Atna tok vi høyre inn Imsdalsvegen (bomvei kr.150). Etterhvert videre til høyre opp til Gålaseter. Kristin syns det var helt greit å sitte noen timer med en bok i solskinnet på setra for å restituere seg etter gårsdagens kjempetur. Hun var svært utslitt og lemster etter Rondslottet.

Gikk innover i fjellskogen på brukbar sti. Møtte noen svære kuer men jeg gikk stille og rolig forbi og de brydde seg ikke om meg. Hadde egentlig tenkt å gå "rett på" de siste kilometerne og runde Måsåfjellet på sydsida. Dette utgikk da jeg så at vegetasjonen på fjellet her var noe uveisom. Derfor fortsatte jeg på stien nord for fjellet ned til ei hytte mellom to vann ved foten av fjellet. Et veldig godt veivalg fant jeg ut. Offroad til toppen herfra. Så flere folk her men de kom vestfra og returnerte samme vei. Grunnen til at jeg valgte østlig innmarsj var at dette betød en langt kortere tur. Ellers ville det naturlige være å gå fra vest siden vi bodde på Heidal hotell.