Terningkast seks (10.08.2007)

Written by innerdal (Inger Lise Innerdal)

Ascents Lodalskåpa (2,082m) 10.08.2007
Veslekåpa (1,987m) 10.08.2007
Sørvest for Veslekåpa (1,953m) 10.08.2007

Terningkast seks..!!
(Skrevet av Inger Lise 10.08.2007)

Tur foretatt: August 2007. Andre på toppen: Otto

Kom fra Skei til Loen i tett tåke. Kjørte forbi Loenvannet og opp i Bødalen til p-plass ca 500 moh. Bom 40 kr. Vår turvenn Joar Eide var med. Han og Normann har vært på Kåpa over 20 ganger både sommer og vinter. Vi slo følge med Joar og tok igjen Normann og noen venner øverst i Brattebakken. På ca 1600 m gikk vi igennom tåketeppet og inn i full sommer. Oppe på brekanten ved den store varden (K 88 ) valgte vi å gå i taulag. Normann ledet oss over Bohrbreen sammen med hunden Jakko som er veldig redd bresprekker. Vi kom innpå fast fjell nord for Ståleskaret og fortsatte over høyde 1950 på stein og snø. Gikk på sørsiden av Veslekåpa ( bratt her, sikring kan være greit ) og ned i skaret ved foten av Lodalskåpa. Satte fra oss sekkene her og sikret oss i tau opp den siste biten til fast fjell. Bratt klyving opp den steile ryggen. Her kan man nyte litt melkesyre.... Vi var 4 førstebestigere og Joar sendte oss til topps først som tradisjon er. Det er to store varder på toppen med kasse og bok som Normann har båret opp. Fantastisk utsikt over toppene som stakk opp fra tåka som lå i alle dalførene. Returen gikk over Veslekåpa 1990. Fra varden på K 88 skled vi på beina ned snørenna- Gøy. Med på turen Joar Eide, Normann Skrede og hunden Jakko, Stein Åge Sunde, Gunnar , Eli og Åse Egge, Eivind Søviknes. TUSEN TAKK FOR EN FANTASTISK TUR.
Tid 11 timer med gode pauser t/r.