Søre Sandvikfjellet (Flora) (30.08.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Vest for Skorane (80m)
Endpoint Vest for Skorane (80m)
Ascents Søre Sandvikfjellet (348m) 30.08.2015
Dagens beste minne - fin utsikt mot Kinn og Reksta - øyer jeg ENDA ikke har vært på...

Denne morgenen våknet jeg i komfort på Comfort Hotel i Florø. Gårsdagens turer til Holten+Nykken og Uførefjellet i øsende regvær hadde gjort sitt til at jeg droppet den planlagte overnattingen i bilen. Med et lett hjerte, til tross for romprisen...

Det regnet selvsagt da jeg våknet men var nå mentalt forberedt på en våt dag. Det var jeg ikke dagen før da jeg trodde været skulle være bedre enn det var. Så etter frokost sjekket jeg ut og satte kursen for Søre Sandfjellet - den nest høyeste toppen på halvøya sør for Eikefjorden. Jeg slo av en liten prat med hun som sjekket meg ut og fortalte at jeg var på vei fra Sunnmøre til Sogndal - via Flora. Det var nok til at hun skjønte hvem jeg var. Det viste seg at hun tidligere bodde i leiligheten over Anne i Sogndal. Small world...

Søre Sandfjellet

Jeg ville starte med Søre Sandvikfjellet fordi kartet viste at det var en skogsvei som ville ta oss (Karma og meg) nesten opp til skogsryggen. Greit å ikke starte i klissvått gress fra første steg...

Da jeg passerte Eikefjorden var været rett og slett blitt BRA! Jeg tenkte at det ville ikke vare og bestemte meg for å nyte hvert øyeblikk...

Skogsveien var overraskende. Jeg ville ikke akkurat kalle det en skogsvei - mer en velfrisert gangvei...

På nyfrisert vei...

Etter 1,7km tok den fine veien slutt. Jeg hadde nesten forventet å finne en like fin sti på skogsryggen og selv om det var et tråkk det ville jeg ikke kalle det fint. Jeg ble våt på bena før det hadde gått et minutt men det var greit. Og ikke altfor mange minutter senere stod vi på toppen av Søre Sandvikfjellet.

Karma på toppen av Søre Sandvikfjellet - med en liten varde midt i skogen!

På vei ned fikk jeg nyte utsikten av de vakre øyene utenfor Florø:

Kinn (bakerst venstre), Reksta foran og Blåkollen på Skorpa til høyre

Tilbake i bilen satte jeg varmluftsapparatet på full guffe nedover mot sko og såler og det funket bra. De var begge tørre til neste tur - som ble Kletten (211 moh) på samme halvøy.