Nittedals høyeste topp (30.08.2015)  5

Written by Kjell1960 (Kjell Odding)

Start point Nær Varpet (197m)
Endpoint Nær Varpet (197m)
Ascents Blekketjernshøgda (613m) 30.08.2015
Rundkollen østre fastmerke (593m) 30.08.2015

Fint vær, søndag, vi bestemte oss for å ta en tur til Nittedal og besøke deres høyeste topp Blekketjernshøgda som er 613,3 meter over havet. Før avreise sjekket jeg kartet og fant ut at vi kunne gå fra Varpet og følge skogsvei opp. Oppover Nittedalen mente jeg at det var første avkjørsel etter Nittedal Jordstasjon og da vi kom til en slik stoppet vi og vandret i vei. Oppi lia viste det seg å ikke stemme, vi hadde stoppet for tidlig og var på feil vei. Gikk imidlertid til veiens ende og fant en sti som viste seg å gå til Rundkollen, kjekt etter som vi faktisk kunne tenke oss å nå den uansett. Derfra fortsatte vi bare på stien til vi nådde den veien vi egentlig skulle nå og "bushet" oss opp på Blekketjernshøgda. Bushet fordi vi ikke fant noen sti og måtte trenge oss vei gjennom granskogen og opp til toppen. På toppen viste det seg å være så pass mye skog at det var vanskelig å definere helt hvor toppen var. Jeg har imidlertid et godt Norgeskart på telefonen og fant der to høydepunkter hvorav det ene var 613,2 moh og det andre var 613,3 moh. Det laveste var det plassert en liten varde av 2 steiner på mens det på den høyeste ikke var noe som helst. Samme det, vi har besøkt stedet og forlatt det igjen.

Fin tur hvor jeg egentlig kunne tenkt meg å sykle opp skogsveien, besøke noen flere topper som er merket i området, syklet ned til Harestua i Lunner og derfra tilbake til bilen. Tror sannelig jeg skal gjøre det en dag. Fin tur, trivelig selskap og nesten 4 timer i naturen, flott.