Storsylen (23.08.2015)

Storsylen S1 (1,638m) 23.08.2015
Storsylen S2 (1,562m) 23.08.2015
Visits of other PBEs Nedalshytta (780m) 23.08.2015
Jeg og TRefsnes (Trine) fulgte stien fra Nedalshytta inn til grensegjerdet (antar det var ett grensegjerde i alle fall :) ).
Deretter fulgte vi stien som slynger seg opp gjennom fjellsiden opp til høyde 1492. Skrådde deretter på skrå bortover mot Nordvest for Storsola (1528) uten å tape for mye høyde og fulgte så ryggen videre bortover til vi kom til den siste skrenten på 4-5 m opp mot Storsylen.
Vi prøvde ett par ganger å komme oss opp der, både helt til høyre opp ett "sva" og litt mer mot venstre hvor det er en tydelig oppgang, men vi ga opp. Til høyre var det for vanskelig for oss og til venstre litt for utsatt.
Vi gikk derfor 10-20 meter tilbake, gikk litt ned og skrådde deretter oppover og mot venstre til vi var oppe på det som kanskje kan kalles vestryggen av toppen, deretter fulgte vi den til topps. Tipper det tok 3 min fra vi ga opp den siste bratte skrenten til vi sto oppe på toppen.
Burde selvsagt gjort det med en gang :)
Fulgte deretter normalveien ned. Den var kjedelig og langtekkelig.
Neste gang går jeg ryggene tilbake samme vei jeg kom opp, da det er en mye morsommere vei :)
Storsylen og ryggen bort til denne. Sett fra ett punkt litt øst for høyde 1528
Den siste biten opp til Storsylen. Det er greit opp til der laven slutter, men de 3-4-5 neste meterne ble for bratte for oss. Vi gikk tilbake til venstre nedre bildekant og skrådde opp på ryggen derfra og kom opp på toppen fra venstre på ryggen som kommer inn fra venstre. Lett vei.
Storsylen sett nede fra Syltjønna. Fint vær hadde vi :)