Heimre og Inste Sauanuten, samt Ingebjørgnuten (31.07.2015)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Storavassbu (600m)
Endpoint Øyna (185m)
Ascents Ingebjørgnuten (1,250m) 31.07.2015
Heimre Sauanuten (1,178m) 31.07.2015
Inste Sauanuten (1,244m) 31.07.2015

Heimre og Inste Sauanuten, samt Ingebjørgnuten

Etter en god natts søvn på Storavassbu, utvilt etter gårsdagens tur til Frettshovda, Nordfjellet og Rauddalsnuten, forlot jeg DNT-hytta klokken 0900. Skydekket var fortsatt lavt og jeg hadde lite lyst til å gå mange timer i tett tåke denne dagen også. Først bestemte jeg meg for å returnere til Frette og fulgte derfor T-stien ned til Litlavatnet. Men, nå begynte skydekket å lette enkelte steder så jeg bestemte meg for å gå opp til Naglane og se hvordan sikten var der.

Forlater Storavassbu kl 0900.
Sti helt i vannkanten ved Litlavatnet.
Typisk "trappetrinnterreng" i Etnefjellene.

Nesten oppe ved Ingebjørgsvatna er det skilt og merket sti til Heimste Sauanuten. Det var forsatt tåke mange steder, men sikten var betraktelig bedre en gårsdagen. Jeg støtte på ett problem opp til Heimste Sauanuten, et brattheng som krevde klatring og hopping fra snøkant til fjellvegg. Dette punktet er nok lettere med mindre snø.

Skilt mot Heimste Sauanuten. Gule merker viste vei opp til toppen.
Bratthenget til høyre var noe komplisert å komme seg opp pga mye snø.
Toppen av Heimste Sauanuten, 1178 moh.

Etter lunsj på Heimste Sauanuten gikk ferden problemfritt, men på mye snø og i tåkeskyer, til Inste Sauanuten, en etappe på 40 minutter.
Dårlig sikt på Inste Sauanuten gjorde at jeg forsatte videre umiddelbart. Jeg valgte å gå rett ned nordsiden. Dette ble svært bratt mot slutten og det er nok en bedre rute (om enn litt lenger) å gå ned mot øst og rundt Skiftestjørna på østsiden.

Toppen av Inste Sauanuten, 1245 moh.
Her ble ganske så bratt å komme seg ned, men det gikk!
Inste Sauanuten sett fra Skiftestjørna mellom tåkeskyene.

Jeg ankom Ingebjørgnuten litt før klokken 1330 og fikk tatt en ny matpause. Også her var tett tåke (som løste seg opp 10 minutter etter jeg hadde forlatt toppen). Var innom begge topp punktene, som virket like høy, men kanskje det østligste er 1 meter høyere.

Østligste topp punkt på Ingebjørgsnuten, 1250 moh
Vestligste topp punkt på Ingebjørgsnuten, 1250 moh

Det gikk fort ned på snøfonner og jeg krysset Naglane i tett tåke, før jeg kom inn på T-stien mot Blomstølen. Denne fulgte jeg til Røssedalen hvor jeg tok av på oransje merket (ikke skiltet) sti ned mot Øyna. Kartet viser at denne stien skal gå sammen med T-stien fra Øyna til Blomstølen på rundt 420 moh. Dette er nok ikke tilfelle. Jeg fulgte denne stien helt ned til gårdsbruket på sørsiden av Stordalselva og krysset da enkelt elva på bilveg. Derfra var det kort vei bort til p-plassen.

Bratt ned fra Røssedalen, men stien var merket og grei å følge.
Gården på sørsiden av Stordalselva. Her sluttet stien (da var den blitt til traktorvei) og jeg måtte gå tvers gjennom gårdsbruket.
Endelig ute av tåkeskyene. Reinsnuten, 1025 moh, i bakgrunnen.
Flott terreng og fint å gå ned til Øyna.

En fin tur med litt mye tåke og snø, men betraktelig bedre enn gårsdagen. Nå var det bare å komme seg i bilen, hente sykkelen på Frette og sette kursen tilbake til Bergen.