Fliseggen (29.08.2015)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Fliseggi (1,630m) 29.08.2015

Turen gikk fra Bitdalsdammen opp for Raulandsgrend. Først et stykke langs vannet langs en tilrettelagt sti, til jeg hadde ruslet over en liten elv på en betongbru. Derfra bratt sti opp på vestsiden av bekken til toppen av en gammel løpestreng. Videre slakere langs den lille elven til lille Bitdalsvann. Stien forsvant etterhvert når terrenget gikk over til mest stein, men mange småvarder viste beste vei innover. Ved utosen på lille Bitdalsvann gikk jeg videre på sydsiden av dette, helt til enden, og fulgte vassdraget oppover til et lite skar på ca 1500 moh. Her kom jeg over til et nytt vassdrag, og fulgte dette opp til det store vannet rett nedenfor Fliseggen, før jeg ruslet i den flate steinrøysa til den forholdsvis digre toppvarden. Øde terreng med lite liv. 3 timer opp. Tilnærmet samme rute ned igjen, men gikk på nordsiden av vesle Bitdalsvann, her var mindre steinur. Medaljens bakside var at jeg måtte vade over elven ved utosen, ikke helt enkelt med dagens vannføring.

Grått, men greit på toppen. Stor varde til å være en lite besøkt topp
Sommeren er snart over ved det store vannet under Fliseggen
Toppen av løpestrengen ned brattbakken til det store vannet
Betongbro langs vannet, her starter stien opp på fjellet
Godt tilrettelagt sti innover. Ser ut som noen sherpaer har vært på ferde