Huldretur (28.08.2015)

Ascents Austhøe (1,589m) 28.08.2015
Oskampen (1,513m) 28.08.2015
Veslhøe (1,454m) 28.08.2015

Huldreheimen har vel aldri slått helt an som navn på dette området. Jotunheimens forgård, Langsua nasjonalpark, Gausdal Vestfjell. Kjært barn har mange navn.

Etter kveldstur på Vesfjelltinden overnattet vi i telt ved stien mot DNT-hytta Oskampen. Mye regnvær hele kvelden, så da morgenen kom var det skikkelig bløtt overalt. Litt krattette å gå rett opp fra DNT-hytta, men greit da vi kom litt opp i terrenget. Flott utsikt fra toppen.

Videre gikk vi ned til Nedre Heimdalsvatnet og langs dette gjennom flere kilometer med vierkratt, kjerringris og blaute myrer. Med shorts fikk leggene skrapt seg skikkelig opp. Veslhøe er en fin markert topp som nok ikke så mange bestiger.

Fra toppen fortsatte Åke mot Gråhøe, mens jeg gikk nedover igjen og opp på Austhøe. Fint terreng over toppen. Flere små flokker med reinsdyr både her og på Oskampen. Tilbake til bilen ble det enda mer kratt og myr, men det tok jeg ikke så tungt. En skikkelig fin tur ble det.

Teltplassen vår.
En del buskas her opp mot Oskampen.
Flott utsikt fra Oskampen mot Nedre Heimdalsvatnet.