Vardegga (23.07.2015)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Dale (skiltet turløype) (15m)
Endpoint Samme (16m)
Ascents Vardegga (357m) 23.07.2015

Vardegga

Etter en rask tur på Fuglabergåsen parkerte jeg på Dale ved skiltet "tursti" mot Vardegga. Sykkelen ble trillet opp den første bakken, men deretter kunne jeg holde fint tempo innover flott grusvei. Etter 2,3 km tar turløypen av mot nord på en mye dårligere skogsvei. Denne lot seg sykle nesten en kilometer til, frem til den går sammen med skogsveien langs Daleelva. Sykkelen ble satt igjen i dette krysset og den siste kilometeren (samt det meste av stigningen) ble fullført på rundt 20 minutter. Vel oppe på toppen var det en overraskende god utsikt, og siden været hadde bedret seg, ble jeg sittende en 15 minutters tid.
Turen ned gikk meget fort med mye unnabakke på sykkel og jeg var tilbake ved bilen rett i overkant av en halv time.

Totalt 9 km og 1t 30 minutt.

Start ved turskilt på Dale.
Flott skogsvei de første 2,3 kilometerne.
Toppen av Vardegga, 357 moh.
Skogsveien langs Daleelva er ikke pr juli 2015 anbefalt rute til Vardegga. (Ikke merket løype)
Siste stykket på sykkel var til tider kronglete.
Denne bommen var ulåst, men det var nok pga vedhogst i området.