Hanglefjellet revansje:) - Berlevåg, 187/404 (28.08.2015)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Hanglefjellet (619m) 28.08.2015
Visits of other PBEs Hanglefjellet parkering (300m) 28.08.2015

Jeg og Signe prøvde oss på Hanglefjellet på ski i vår, men da var ikke værgudene på vår side så vi måtte snu før toppen. Heldigvis fikk jeg sjansen til enda en Finnmarkstur via jobb, nå sammen med Siri og hun var veldig klar for å tilbringe helga i Finnmark for å ta noen kommunetopper. Vi ble ferdige på arbeid rundt kl tre på fredag ettermiddag og kjørte Rv 890 fra Austertana mot Båtsfjord/Berlevåg etter å ha sjekket inn på Varanger kite kamp som ligger i Austertana. Vi parkerte ved en liten stikkvei på venstre side av veien like etter det var skiltet 1 km til rasteplass, etter skiltet med Kongsfjordfjellet. Her var det en port i reingjerdet så det var lett å passere. Vi gikk rett sør for vann 300 og langs sørsiden av 330 vannet før vi som så mange andre gikk opp skaret mellom 330 og 331 vannene langs bekken. Skikkelig steinur her, men det gikk greit å gå og vi fikk gjort unna de fleste høydemetrene. Toppen flatet så ut og den siste kilometeren var relativt flatt terreng med unntak av siste kneika opp til den store fine varden. Veldig fin utsikt fra toppen. Vi fant ett kaffeglass med ei liste en kunne skrive seg på. Ikke mange som hadde vært her i følge den, siste var i slutten av mai 2014. Vi brukte ca to timer til toppen inkludert mange fotostopp underveis. Siri var veldig fornøyd med å ha fått sin første kommunetopp i Finnmark. Vi gikk samme vei tilbake og brukte totalt 4 timer og 15 minutter inkludert en god pause på toppen. Siri var med:)

I vestenden av 330 vannet på vei mot bekken og skaret vi fulgte opp
Ikke den mest besøkte toppen, men lista innehold flere kjente navn :)
Siri hoppende glad på toppen av Hanglefjellet