Mye vær på Snøhetta (28.08.2015)

Written by Movegen22 GSM

Start point Snøheim
Endpoint Snøheim
Ascents Snøhetta (2,286m) 28.08.2015
Snøhetta Midttoppen (2,278m) 28.08.2015
Visits of other PBEs Snøheim (1,474m) 28.08.2015

Sekretæren fikk tur med guide over Snøhettatraversen av turplanleggeren i 40 årsgave. Det klaffet ikke for oss og guiden før nå. Værmeldingen var så som så, men vi bestemte oss for å gjennomføre i dag.

Vi møtte Roald fra Fjellsentralen på Hjerkinnhus. Han hadde med kollega Pål og Tonje. Gikk fra Snøheim umiddelbart etter ankomst. Ikke så været vær, men vi så at det lå snø på toppen. Brukte ca 2 timer til Stortoppen. Etter en kjapp matbit rusla vi videre til Midttoppen. Fint å gå, men litt glatt pga nysnøen. Mye vind også - som kom i kast. Sitat driveren på Snøheim: "Vind er ikke farlig. Det er bare frisk luft som kjem litt fort"

Tok oss ned i skaret mot Hettpiggen på "baksida". Ganske utfordrende på slikt føre, men det gikk greit. Roald Guide skulle prøve om det var mulig å komme opp på Hettpiggen. Det var mye is og snø, og vanskelige forhold. Han vurderte det som ikke forsvarlig å fortsette :(

Vi tok oss tilbake samme veg, og var på Snøheim igjen ca 1600. Kaffe og fjellprat der, mens vi venta på 1730-bussen.

Litt skuffa over at vi ikke kom over traversen, men været får man ikke gjort noe med. Vi får prøve igjen ved en senere anledning :)