Skum og Skriua (28.08.2015)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Skriua (395m) 28.08.2015
Skum (606m) 28.08.2015
Denne lille krabaten kikket på oss fra treet på vei ned fra Skuia
Etter flere dager med jobb, venne- og familiebesøk, var det endelig fredag og vi trengte litt oppladning til helgen der vi skal passe 4 barnebarn. Det blir spennende, kjekt men sikkert også hektisk.
Vi er nesten ferdig med Siljanlista og i dag var det Skum som stod på programmet. Liv hadde funnet en gammel 10-toppbeskrivelse på nett. Vi fant til slutt et startsted, men fant aldri Vannebu Skogstue, der stien skulle starte. Etter Opdalen, rett etter et vann, kommer du til en veldig liten bro, der i veikanten står det et skilt merket Skum. Vet ikke om det er her den gamle ti-toppstien går, men vi fant noen gamle merkeband, mørkeblå og noen få skilt med Skum på oppover, men ikke god merking. På toppen er det trig.punkt og et rødt merke på et tre. Liten pause her, ned igjen samme vei. Veldig, veldig våt tur, da det hare regnet katter og hunder her i dagevis!
Skum
Ikke slitne, så vi bestemte oss for å ta den flotte, lettgåtte utsiktstoppen Skiva/Skuia. Lett å finne startsedet ved vanntårnet til kraftverkert, etter en gammel ti-toppbesrkivelse på nett. Lettgått, men vått på stien opp her også. Flott utsikt! Ned igjen for å rydde og ordne til besøker i morgen.