Med 2B til Steinfjellet (27.08.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Steinfjellet (909m) 27.08.2015

Etter en lang kveld og natt på Teveltunet var det tid for en litt kortere tur i dag da bussen tilbake til byen skulle hente oss kl 13. Hovedalternativet var å gå/rusle inn til Brudesløret (Sveriges mest berømte foss - i Norge...), men jeg fikk heldigvis med meg 4 spreke elever på topptur i stedet. Tilpasset opplæring i praksis. :-)

Steinfjellet sett fra frisbee-banen på Teveltunet. Bildet er tatt dagen før turen mens været var på topp.

Etter frokost la vi av gårde langs merket sti. Dessvere startet det å regne ganske snart men alle hadde med tilstrekkelig utstyr/klær i sekken og holdt motivasjonen oppe. Gutta som lå i tet tok ganske tidlig av fra stien og gikk bratt oppover i retning toppen. Jeg hadde tenkt å følge stien til vi kom opp på ryggen, men det gikk ganske greit å gå brattere opp også. Oppe på snaufjellet var det kraftig vind og økende regnvær så vi var meget raske med å skrive oss inn i boka på toppen. Lunchen ble inntatt litt lenger nede i lia der det var litt le for været.

På vegen ned fra fjellet valgte vi en mer direkte linje langs ryggen og da kom vi oss etterhvert ned på den merkede stien på østsiden av fjellet. Det var noen hamre som måtte rundes og noen ekle partier på glatt svaberg, men det gikk veldig greit. Gutta var nå ivrige på å sette opp farten og etter forklaring av vegen og tydelige avtaler fikk de stikke i forvegen.

Vi brukte knapt 3 timer på turen inkludert lunchpause og rakk akkurat en kjapp (og iskald!) dusj før bussen hentet oss. Takk for turen!