Langlitinden (19.08.2015)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Start point Straumbotn (2m)
Ascents Langlitinden (1,276m) 19.08.2015
Visits of other PBEs Straumbotn p-plass (8m) 19.08.2015

Langlitinden

Orienterte Dag om at jeg hadde lyst til å gå på denne toppen, da ville jeg ha vært på alle toppene man kunne se fra Lundbrygga på Sjøvegan. Han var ikke snau om å melde seg på, men han måtte på jobb først. Derfor var jeg og fisket i Gratangsbotn tidligere på dagen, før jeg kjørte ut til Sjøvegan hvor Dag gjorde seg ferdig på jobb og vi kjørte ut mot Straumbotn.

Siden det begynte å bli seint på året, kunne vi ikke satse på midnattssola for å vise oss vei utover kvelden. Vi måtte derfor gå på litt for å rekke å komme tilbake til bilen før mørket tok oss igjen. Det endte med at vi gikk beinhardt opp, og var oppe etter 1 time og 50 minutter.

Fra toppen fikk vi med oss en fantastisk utiskt over havgapet i Sør-Troms og Nord-Nordland. Senja og Hinnøya badet i kveldssola, og det samme gjorde fjellene i innlandet. Lar panoramabildet snakke for seg selv:

Panorama
Undertegnede på toppen.

Returen gikk radig samme vei som opp, og vi var nede rett før det ble mørkt. Da hadde vi brukt godt i underkant av 4 timer på turen, som vi var meget fornøyde med.