Island sommeren 2014 (08.07.2014)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Skagfjordsskáli (225m) 08.07.2014
Þingvellir (110m) 08.07.2014

Island sommeren 2014

Vi var en guttegjeng på 7 stk. som var på Island denne sommeren. Ulfar, som er innfødt og lokalmann, var vår guide på turen. Vi kom fram til Reykjavik kvelden natt til 5. juli 2014, og la oss i ei leilighet vi hadde fått låne av noen i familien til Ulfar. Neste dag skulle vi kjøre til Skógafoss, hvor turen over Fimmvörðuháls til Thórsmörk skulle starte. Vi kjøpte opp med mat på veien, og satte i gang med godt mot.

Gjengen veg Skógarfoss.

Vi begynte i en forferdelig motvind, og gikk i vifteformasjon for å unngå det verste av vinden. Derfor gikk turen mye treigere enn originalt planlagt. Når vi var oppe ved Fimmvörðuháls, hadde vi gått tom for mat, selv om vi bare var 2/3 ferdig med turen. Vi var i ganske varierende form, og det var en del som sleit på veien over, meg inkludert. Heldigvis gikk det bra, og alle kom seg ned til Básar camping i Thórsmörk hvor vi slo opp lavvoen og koste oss verre.

På vei ned mot Thórsmörk.

Neste dag gikk med til turgåing i Thórsmörk. For et landskap det er på Island. Da vi ble møtt av en regnbyge, skyndet vi oss tilbake til leiren hvor vi slappet av resten av dagen. Dagen etter der igjen satte vi oss på busser som kjørte ut fra dalen. Øysten og Ulfar haiket i forveien for å hente bilen ved Skógarfoss, og de var tilbake til Seljalandsfoss da vi kom ut dit. Vi tok en runde rundt fossen, kult at det går an å gå under den.

Vi reiste til ei campinghytte vi leide oppe ved ..., og koste oss med stamp og god mat. Neste dag tok vi ferga ut til Heimaey, hvor vi var på et museum som mintes vulkanutbruddet der. Fantastisk fascinerende. For å komplettere turiststatusen, gikk vi opp på vulkanen som hadde utbruddet, Eldfell. Fin utsikt over øya herfra.

Henrik på Eldfell

Vi kjørte ei runde med ribb rundt øya, fantastisk morsomt og fascinerende. Etter det dro vi tilbake på hytta og så Brasil bli knuts 1-7 av Tyskland i Fotball-VM. God stemning i stua.

De neste dagene ble brukt til turistvirksomhet. Først kjørte vi og tok de tre attraksjonene langs "The Golden Triangle" på Island. Ikke uforventet er det et turisthelvete av en annen verden lands disse tre attraksjonene, Gullfoss, Geysir og Þingvellir. Uansett kult å se, og det er ikke ofte man går mellom to kontinentalplater. Neste dag kjørte vi til Landmannalaugar og koste oss der. Siste dag ble brukt på den Blå Lagunen utenfor Reykjavik før vi tok flyet tilbake til Oslo. En virkelig bra tur.