En perfekt rute (30.09.2007)

Written by innerdal (Inger Lise Innerdal)

Ascents Olsskavlen (1,576m) 30.09.2007
Punkt ved Olsskavlen (1,572m) 30.09.2007

Vi kom fra Ulvik til Espelandsdalen. Traff en kar som tipset oss om en grei rute. Kjørte til vestsiden av Espelandsvannet. Kom til en bauta på venstre side med innskrift : 1899 - 343 moh. Her går en vei opp til høyre. Vi kjørte opp 600m og parkerte. Står skrevet på fjellet Olsskavlen. Dårlig vei fortsetter opp til noen hytter. Det starter en sti på øversiden av den første hytta 850moh. Fulgte stien mot den siste stølen. Rett før den kommer en bekk, her er det bygget noen varder som viser ruta opp til venstre. Denne stien er veldig fin helt opp til skaret mellom Olavstølnuten og Sauanuten. Flere varder som viser vei opp til høyre. Etter hvert forsvinner stien. Oppunder hammeren litt vest for Sauanuten ligger ei nett steinbu som heter OLAVSBU. Herfra starter en utmerket vardet rute helt til toppen på OLSSKAVLEN 1576 og 1572. Stor fin varde med kasse og bok. Ok vær, men tåka nærmer seg fra øst. Kort pause kun å fylle på litt energi. Retur samme vei. Lett-gått rute sommer og vinter. Inger Lise var med.
Lengde ca18 km - Tid 5timer 30min t/r.