Mistberget og Risberget (23.08.2015)

Written by Ranglefant (Tore Mortensen)

Start point Parkeringsplass Oppsahlteiet
Endpoint Parkeringsplass Oppsahlteiet
Ascents Mistberget (671m) 23.08.2015
Risberget (612m) 23.08.2015

I dag ble bilen parkert ved Oppsahlteiet, sør for Mistberget. Etter en rask og krevende løpetur til Mistberget rullet jeg ned på sykkel til 181. Videre til Minnesund og et stykke nordover før bakken opp 513 mot Hurum ble forsert et par kilometer til bomveg mot Rynes og Dølafjellet. Grusveien ble fulgt nord forbi Store og Vesle Byua og Søndre Motjennet. På nordsiden av Nordre Motjennet satte jeg igjen sykkelen og byttet til terrengsko. Det går en fin skogsvei et stykke nord og østover men etterhvert ble sporene vagere og dreide vestover så da var det bare å tre seg inn i tjukkeste krattskauen østover. Heldigvis ble det tynnere etterhvert og bjellesauene hadde lagd noen fine tråkk som viste veien videre oppover. 1,5 kilometer opp fra veien.
Planen var å fortsette til Skreikampen men etter å ha syklet 8-9 kilometer videre nord fra Nordre Motjennet innså jeg at dagen ble for kort og snudde og syklet tilbake til bilen. Store deler av veien var nygruset med grov pukk og tempoet ble deretter.