Sommerferie 2015, Dag 11: Miniraid i Gjøvik Kommune (25.08.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Ascents Akselhovde (794m) 25.08.2015
Høgberget (639m) 25.08.2015
Ligardskampen (722m) 25.08.2015
Skonhovdhøgda (579m) 25.08.2015
Toppen (631m) 25.08.2015

IKKE les denne rapporten med mindre du samler på topper i Gjøvik kommune, og du enda ikke har gjort disse. Det eneste spennende med dagens miniraid var belønningen av 3 nye topper og denne meldingen:

Velkommen til gards...

=====SKONNHOVDHØGDA (579 moh)

Dagen - som skulle bli husket for de kraftige regnbygene på ettermiddagen - begynte så bra med hva jeg trodde var min første bestigning av Skonnhovdhøgda. Men da jeg kom hjem oppdaget jeg jaggu at jeg hadde gjort samme toppen i April 2014. Og langs samme rute! Husker ingen ting av forrige tur. Så spennende var den turen....

Men jeg fulgte RV33 fra Dokka til Gjøvik og tok av mot Skumsjøen. Jeg tok så av mot Torp (skiltet 339/347) og tok veien til venstre i krysset. Jeg parkerte etter 200 meter og gikk rake vegen opp i skogen, på GPS kurs til toppen og tok samme vei ned. Det var ingenting å henge på "minneknaggen". Ikke rart jeg ikke husket noe fra i fjor!

=====AKSELHOVDE (794 moh)

Denne turen var hakket bedre. Fra RV33 tok jeg av mot Tobru og tok rake veien over til Snertingdalen. Her prøvde jeg meg på veien opp til Segardssætra men jeg klarte ikke å åpne bommen. Jeg kjørte så tilbake og fulgte Bergumsvegen og parkerte på gården Bergom. Jeg gikk opp til hytta ovenfor gården, fant en port og gikk over på den gamle veien til Segardssætra. Fra Sætra fulgte jeg en vei 160m mot den nye veien. Denne veien gikk snart over i en traktorveg som jeg fulgte omtrent helt til toppen.

=====LIGARDSKAMPEN (722 moh)

Etter Akselhovde kjørte jeg veien (Øvre Veg?) vestover og tok av mot høyre rett før Flatlia. Her spurte jeg noen hyttefolk til råds og kjørte - på deres anbefaling - opp til gården før Ligarden. Mot normalt spurte jeg IKKE om lov til å parkere i utkanten av gården.

Jeg fulgte veien videre til Ligarden, så gjennom et par grinder og så ned i en dal. En ny, fin vei kom opp fra høyre og jeg fulgte denne 150-200 meter oppover og tok av på en skogssti på min venstre side. Denne fulgte jeg til jeg kom til et kryss. Her fulgte jeg en sti opp skogen men den forsvant i en stor hogstflate. Jeg krysset flaten og gikk på GPS kurs mot toppen. Pga trefall var det ikke helt enkelt å peke ut det nøyaktige toppunktet. Men jeg var nær nok til å kunne påstå at jeg har vært til topps her!

=====HØGBERGET (639 moh) og TOPPEN (631 moh)

Jeg kjørte videre, kom inn på RV249 og tok så av mot Dokka. Rett etter vannet Ausa tok jeg av til høyre og fulgte denne veien 0,6km før jeg tok av mot venstre og kjørte opp en bratt bakke mot Øversvea. Jeg parkerte ved ei grind på toppen av bakken og fulgte veien de siste 0,8km mot Øversvea. Rett før gården tok jeg av på en sti og kom opp til ei lita tjønn og en knaus som så ut til å være høyeste punkt. Herfra så jeg rett inn vinduene på huset ved siden av. GPSen min viser at jeg var 34 meter øst for toppunktet men på det tidspunktet følte jeg ikke for å gå inn på selve gården. Kanskje meldingen på grinda (se første bilde) bidro. Jeg vet ikke...

Etterpå kjørte jeg opp til gården rett under toppen. Jeg visste ikke at det var en gård der ellers ville jeg nok ikke åpnet grinda og kjørt opp. Men det var ingen hjemme der så jeg spaserte opp til telemasta og konkluderte (via GPSen) at dette punktet var lavere enn Høgberget. Nå satte regnværet inn så jeg "called it a day" og satte kursen tilbake til vår utmerkede base-camp hos Eva og Bjørn i Hov.

Høgberget:
Toppen:

ps; beklager det rotete GPS tracket men det var eneste mulighet å få med alle sporene i ett track...