Kveldstur til Tempelet (21.05.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Tempelet (398m) 21.05.2011

Kveldstur til Tempelet

Etter en regnfull dag i Hyllestad letnet været utpå kvelden slik at det ble anledning til en liten fjelltur til en ny topp i kommunen. Tempelet er en ganske ukjent og lite besøkt topp i Hyllestad. Spennende navn av uklar opprinnelse og kort avstand fra veien var årsaken til turvalget. Toppen bærer også navnet Tempenova som kan ha å gjøre med at den ligger vest for garden Tåene. Fulgte vei 607 fra Salbukrysset til Mjåsundet ved nordenden av Ramsgrøvatnet (145 moh). Tok av mot venstre ved et skilt mot Liane. Fulgte grusvei som går av mot høyre nesten i krysset til Indrelia. Gikk fra den øverste (nordligste) garden ca. 220 moh omtrent rett nordover oppover en bratt skråning med tett einerkratt. Dette var ikke noe lurt veivalg. Einerkrattet fortsatte helt opp til åsryggen 340 moh, og var meget tungt og utrivelig å gå i. Endelig oppe på åsryggen dreide jeg østover mot toppen, og her ble det mye lettere å gå. Fulgte antydet sti og/eller hjortetråkk mot toppen. Fin, gammelvarde med nydelige farger på steinene på toppen. Flott utsikt mot Ramsgrønova mot øst, Ramsgrøheia i sør Teigesåta i vest og Alden ute i havet mot nordvest. Mye greiere retur lenger vest på åsryggen på antydet sti ned mot en skogsvei mellom Liane og Langesjøen hvor jeg kom ned ca. 500 m vest for startpunktet.
GPS: 6798270 0296963

Toppvarden på Tempelet. Utsikt mot SV.
Utsikt fra Tempelet vestover mot Atløy (mot høyre) og Alden til venstre i bakgrunnen