Store Austabotntind i Hurrungane (24.08.2015)

Written by Dag1 GSM

Start point P-lomme, bommen på Berdalsbandet (1,315m)
Endpoint P-lomme, bommen på Berdalsbandet (1,315m)
Ascents Store Austanbotntinden (2,204m) 24.08.2015
Austanbotntinden V0 (2,175m) 24.08.2015
Vestraste Austanbotntinden (2,020m) 24.08.2015
Vestre Austanbotntinden (2,100m) 24.08.2015
Visits of other PBEs Store Austanbotntinden normalvei 24.08.2015

Jeg har så lenge jeg kan huske hatt et ønske om å bestige Store Austabotntind i Hurrungane. Per Tore, Arnstein og jeg gjorde riktig nok et forsøk i september 2013 i forbindelse med at at vi gikk Austabotntraversen, men den gangen ble det mørkt og det var bare Per Tore som tok avstikkeren til hovedtoppen i mørke, tåke og vind.

Endelig var dagen her, og med kyndig ledelse av Olav skulle Kristine og jeg etter planen bestige Store Austabotntind. Formen var bra, det var fin temperatur og høyt skydekke, men YR.no hadde meldt om vindstyrke opp mot stiv kuling fra sørøst, så vi var litt bekymret for at kunne bli i overkant kraftig vind.

Vi parkerte på Tindevegen, like ved bommen på Berdalsbandet, og gikk jevnt opp mot Vestre Austabotntinden. Det var panoramautsikt mot bl.a. Soleibotntindane, Store Ringstind og Skagastølstindane og naturligvis Austabotntindane. Det var ubetydelig med vind, og skydekket var fortsatt høyt, så optimismen var stor i det vi klargjorde for turen ned i skaret mellom Vestre og V0. Det gikk veldig greit, i motsetning til turen i 2013, da det var mørkt, vind og litt vått. På dagens tur møtte vi et taulag som hadde vært på toppen, og vi passerte to personer til som var på vei til toppen. Olav geleidet oss sikkert videre opp til V0, der vi møtte litt vind, men trolig ikke noe mer enn 5-6 m/s. Etter hvert som vi nærmet oss Store Austabotntind stilnet vinden, og vi kunne nyte panoramautsikten i alle retninger. Etter de obligatoriske toppbildene gikk returen samme vei tilbake, og vi var ganske så fornøyde i det vi ruslet tilbake til bilen. Takk for turen!

Utsikt mot Austabotntindane like etter starten fra Berdalsbandet
Utsikt mot Soleiebotntindane og Store Ringstind
Fra Vestre Austabotntind mot V0 og Store Austabotntind til venstre
Sørryggen og deler av Gravdalen sett fra V0
Utsikt mot V0, Vestre Austabotntind og Berdalsbreen
Store Austabotntind rett frem, og bl.a. Store Skagastølstind til høyre i bakgrunnen
På toppen!!
Kristine på toppen!
På vei ned i skaret mellom V0 og Vestre, med utsikt mot bl.a. Store Ringstind og Skagastølstindane
Ganske fornøyd etter endelig å ha vært på Store Austabotntind, sett fra Vestre
Kristine med de velkjente toppene i bakgrunnen