Molden i Luster (23.08.2015)

Written by Dag1 GSM

Start point P-plass Krossen (500m)
Endpoint P-plass Krossen (500m)
Ascents Molden (1,120m) 23.08.2015

Etter to litt lengre toppturer dagen før, passet det bra med en liten avstikker til Molden. Toppen er langt fra den høyeste i Luster, men kanskje et av de flotteste og lettest tilgjengelige utsiktspunktene i kommunen. Vi parkerte på p-plassen i Mollandsmarki, og fulgte den godt merkede og synlige stien til topps, i likhet med svært mange andre denne flotte sommerdagen. Vindstille på vei opp, og en liten trekk på toppen gjorde egentlig bare godt. Flott utsikt mot bl.a. Hest i Leirdalen, Jostedalsbreen, Lodalskåpa, Vongsen i Jostedal, Lustrafjorden, og deler av Hurrungane. Etter en runde på toppen gikk returen samme vei tilbake.

Utsikt mot Urnes og Lustrafjorden
Varden på toppunktet
Fra Molden mot bl.a. (fra venstre mot høyre) karakteristiske Hest, Solsetnosi, Jostedalsbreen, Lodalskåpa og Vongsen. I forgrunnen sees Indre Hafslo og Gaupne sentrum
Fra et av utsiktspunktene øst for toppunktet på Molden, mot Lustrafjorden og Hurrungane til høyre
Fra Molden mot Hurrungane i Jotunheimen i det fjerne; bl.a. Store Skagastølstind og Store Austabotntind