Høgeloft i Hemsedal/Lærdal (22.08.2015)

Written by Dag1 GSM

Start point Osen Eldrevatnet (1,118m)
Endpoint Osen Eldrevatnet (1,118m)
Characteristic Jogging
Ascents Høgeloft (1,920m) 22.08.2015
Høgeloft Nordtoppen (1,900m) 22.08.2015
Store Jukleeggi Vest (1,834m) 22.08.2015
Store Jukleeggi Øst (1,844m) 22.08.2015

Planen var egentlig å bestige Høgeloft på Hemsedalsfjellet dagen etter, siden jeg tidligere på dagen var en tur innom Folarskarnuten på Hallingskarvet. Været var fortsatt bra, og jeg antok at dette var en relativt kort tur, så jeg parkerte ved bommen/demningen ved Eldrevann. Etter å ha lest flere turrapporter om Høgeloft, hadde jeg tatt med sykkel slik at jeg kunne sykle de første fem km av turen.

Syklet som de fleste andre innover langs Ulvehaugelvi, og satte fra meg sykkelen ved den første store brua, der vardingen begynte. Fulgte vardingen oppover, og nådde varden på Høgeloft ca. 1,5 timer etter at jeg syklet fra demningen. Det var fine forhold på toppen, lite vind og fin temperatur, men det var disig i horisonten, så sikten var noe redusert. Jeg er dårlig kjent i dette området, men det var flott utsikt mot deler av Jotunheimen og naturligvis Hemsedalsfjellene.

Løp en runde om Høgeloft Nordtoppen, der jeg møtte en reinsflokk på ca. 100 dyr, som ikke var spesielt bekymret over at jeg kom halsende. Antok at det var en flokk med tamrein, men et flott syn var det nå uansett. Når jeg først var i farta løp jeg også om toppene Store Jukleeggi øst og Store Jukleeggi vest, før jeg returnerte til sykkelen. Godt å kunne trille så og si hele veien tilbake til bilen; så ta med sykkel om du skal bestige denne toppen sommerhalvåret.

Utsikt fra hyttene ved Eldrevatnet mot bl.a. Store Jukleeggi
Fra sykkelparkeringen, der vardingen mot Høgeloft starter
Varden på Høgeloft, den nest høyeste toppen sør for Jotunheimen, og den høyeste i Hemsedal
Utsikt fra Høgeloft mot bl.a. Juklevatnet og Hemsedalsfjella
Utsikt fra Høgeloft mot Høgeloft Nordtoppen og Jotunheimen
Reinsdyrflokken som også var på tur i området...