Folarskardnuten i Buskerud - fylkestopp nr. 10 (22.08.2015)

Written by Dag1 GSM

Start point P-lomme, Haugastøl (1,100m)
Endpoint P-lomme, Haugastøl (1,100m)
Ascents Folarskardnuten (1,933m) 22.08.2015

Det har gått litt trått med sankingen av fylkestopper i det siste, og siden det aldri ble noe av den planlagte skituren Hallingskarvet på langs sist vinter, fant jeg ut at jeg like godt kunne bestige Folarskardnuten til fots. Jeg var klar over at det var en relativt lang innmarsj til Folardskaret, så jeg startet å gå fra Haugastøl kl. 0630. Selv om været var bra, innså jeg ganske raskt at jeg sannsynligvis ikke kom til å få oppleve noe særlig utsikt fra Folarskardnuten. Skydekket lå ned på ca. 1800 m.o.h., men jeg lot ikke det stoppe meg, og fant ganske raskt en bra marsjfart som jeg holdt til Folardskaret. Fulgte vardingen videre derfra til varden på toppunktet, der det som forventet ikke var noe utsikt. Etter en liten matbit fulgte jeg vardene ned til skaret igjen, og videre på stien tilbake til utgangspunktet. Ganske typisk så lettet det på vei ned igjen, så utsikten fra Folarskardnuten får jeg ha til gode til en senere skitur.

Fra starten på stien ved parkeringsplassen på Haugastøl
Morgenidyll ved Tjørngravtjørni
Folardskaret midt på bildet, mens Folardskarnuten ligger i tåka litt til venstre for skaret