Trollsteinhøene og Gråhøe fra Sålell (22.08.2015)

Written by martekjo (Marte Kjøren)

Ascents Gråhøe (2,154m) 22.08.2015
Austre Trollsteinhøe (2,095m) 22.08.2015
Store Trollsteinhøe (2,201m) 22.08.2015
Søre Trollsteinhøe (2,161m) 22.08.2015

Turen innover Fossætren og Smådalen ble gått i shorts og t-skjorte – sommerens første! Etter 7,5 km og 1,5 time gange gikk vi av vegen, byttet ut joggeskoene med fjellsko, vasset over Smådøla og gikk oppover Finnhalsnobbe. Her var det fint å gå oppover da steinen verken var alt for store, løse eller glatte. På en av snøflankene oppover møtte vi på en reinsdyrflokk som avkjølte seg på snøen og vi måtte ikke gå mye lengre før vi møtte på enda en flokk. Flokksomt og ikke folksomt på Trollsteinhøe i dag. Store (Nørdre) Trollsteinhøe (2201 moh) ble dagens første topp. Klokka var allerede blitt 1600 og langt på dag. Vi spiste litt av matpakka vår før vi gikk videre til Søre Trollsteinhøe (2161 moh) og Gråhøe (2154 moh). Utsikten var storslagen mot Dronningje, Trøllsteineggje og Glittertinden. Selvfølgelig var det tåke på Glittertinden. Jeg har som oppfatning at Glittertinden er en topp som trekker til seg mye tåke, og antall blåhimmel-værsdager kan ikke være mange i løpet av et år. Uansett, vi hadde skyfrihimmel hele dagen. Siste toppen for dagen ble Austre Trollsteinhøe (2090 moh) på returen og siste brødskivene av matpakka spist. Dagens fem topper var unnagjort og nå gjenstod bare turen tilbake til teltet. Returen tok sin tid den også, men det var ganske deilig å bytte om til joggesko og kunne gå på litt på grusveien i Smådalen. Akkurat som forrige dagen forsvant sola vestover og mørke kom snikende på fra øst. Vi hadde vært ute i 12,5 time da vi endelig kom tilbake til teltet, men det gjorde lite da vi virkelig hadde fått utnyttet dagen til det fulle og hele.

Gråhøe

Se flere bilder og les mer om turen på Martes turdagbok.