Nørdre Langsua - dag 3 av miniweekend (23.08.2015)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Nørdre Langsua (1,552m) 23.08.2015
Marsteinhøgda S1 (1,379m) 23.08.2015
Visits of other PBEs Langsua nasjonalpark (990m) 23.08.2015
Skriurusten (1,040m) 23.08.2015
Toppen av Nørdre Langsua
Liv hadde hodeverk og sov dårlig hele denne natten og i nattens mulm og mørke så hun litt svart på turen neste dag, kanskje vi bare skulle kjøre hjem?
Morgenen kom og etter en deilig kopp kaffe i vannkanten og en god frokost og en pille, trasket vi likevel i vei på en tur vi trodde skulle bli lang, men ikke så lang som den ble!
Kristen med kaffekoppen en tidlig morgenstund
Liv hadde lest Ottos beskrivelse litt for dårlig og trodde at vi skulle finne en sti som tok av fra hovedstien til Skriru hytte, som vi innbilte oss skulle være skiltet i starten, det var den ikke! Vi gikk derfor altfor langt før vi skjønte at vi ikke kunne finne noen merket sti. Til andre som kommer etterpå:
Stien som starter ved Øyvassosen er merket Skriru og denne skal du følge langt, langt over myrer, over Marsteinhøgda, over nye store myrer. (myrene var neste tørre og Kristen gikk i lave gore-tex). Når du har passert elven på det store myrområdet og har gått et lite stykke til, kommer du til et inntørket bekkeleie. Her starter stien til LANGSUA NØRDRE, på høyre side av bekkeleiet, fant vi ut på vei hjem. Den er ikke er merket på noe vis, men går oppetter dette bekkeleiet og mer eller mindre forsvinner. Men dette området er uten så mye vegitasjon og lett å ta seg frem i.
Vi så ikke dette og kom helt bort i krysset til Skriru Turisthytte før vi tok stien merket Haldorbu til vi kom til et område med lite vegitasjon, ca ved en knaus/topp på nedsiden av stien og ved en stor stein, der gikk vi rett opp og litt til høyre og kom opp til den flotte varden!
På toppen traff vi 4 damer, som hadde kommet opp fra Gausdal.
God pause på toppen
Lang, god matpause mens vi nøt den flotte, fantastiske utsikten herfra! Gikk ned igjen samme vei. Vi gikk altfor langt, og lengre enn langt, men NØT hvert sekund av turen i disse flotte omgivelsene. Vi er forelsket i området og kommer tilbake! Kjørte fra Øyvassosen kl. 18.15 , etter et bad i vannet, og kom hjem kl 01.00, da Kristen hadde et telefonmøte kl 12.00 mandagen. Flott weekend!
Flott utsikt i alle retninger!