To topper samme høyde (23.08.2015)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Vargabreen (1,765m) 23.08.2015
Vargabreen Nord (1,764m) 23.08.2015
Visits of other PBEs Geiterygghytta (1,229m) 23.08.2015

Etter en maratondistanse tidligere på dagen Sandhaug-Blyvarden-Sandhaug-Tinnhølen gikk veien opp til Geiteryggen. De 3 kilometrene inn til Geiterygghytta ble veldig lange.

Etter en bedre middag og en god natts søvn var kroppen mere klar for tur. Været var strålende og Vargabreen ventet. Jeg startet fra hytta og gikk litt vestover, før jeg krysset over elven på T-merket sti i retning Hallingskeid. Etter å ha gått et par kilometer på blaut og gjørmete sti, skar jeg oppover mot fjellet, og kom meg etterhvert opp på fjellryggen som jeg fulgte til topps. Den markerte fortoppen på 1744 m rundet jeg på snefonner på vestsiden. Begge de 2 toppene på 1766 meter ble besøkt. Senere kartstudier viser at de er 1766,0 meter og 1765,98 meter i følge detaljkartet, hvilket ikke gir noen bekreftelse på hvilken som er høyest, siden en av toppene har høyde oppgitt med en desimal, som kan være alt mellom 1865,95 og 1766,05 moh. Dette er viktig!

Jeg begynte så smått å rusle nedover og traff to karer med gevær som var ute etter en stor reinflokk. Jeg hadde ikke sett noe, men de var sikre i sin sak og mente det var dyr i området.

Tilbake fulgte jeg omtrent samme rute. Jeg fikk øye på et reinsdyrhorn som stakk opp bak en kam, og det ble etterhvert flere. Jeg stoppet opp, men de kom mot meg og passerte på kort avstand, typisk skuddhold på jegersproget. Flokken var anslått til 100-150 dyr, det kan nok stemme.

Lenger nede i lia møte jeg ei dame, også med gevær, på jakt etter samme flokken. Det kan se ut som flokken kom seg unna jegerne, og muligens ødela jeg dagen for disse folka som hadde dradd langt opp på fjellet for å få seg en steik.

Isen har begynt å gå på Vargavannet
1766.0-toppen
Hardangerjøkelen ser ut til å ha noen bare flekker som stikker opp
Så dukket det opp noen horn bak en kam
Det ble fart i dyra
Og det rant på med dyr etter dyr
Flokken på litt avstand.  Bare å forsøke å telle
Flokken på litt avstand. Bare å forsøke å telle
Snøsøte
Vargabreen sett fra veien ved Geiteryggen. Den ruvende toppen i midten av bildet er fortoppen på 1744 m
Vårløsning på Geiteryggen
Det ble sagt at noen badet i bekken her.