Sommerferie 2015, Dag 9: Skjørstadhovden og transportetappe (23.08.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Bjørndalsveien (620m)
Endpoint Bjørndalsveien (620m)
Ascents Skjørstadhovden (1,125m) 23.08.2015
Oppdal sett fra Skjørstadhovden

Av familiære årsaker måtte vi avbryte oppholdet i Nordland og sette kursen sørover tidligere enn planlagt. Anne reiste med fly allerede fredag mens jeg kjørte bil sørover i dag (søndag). Det ble en lang etappe på 86 mil og jeg hadde på forhånd bestemt å lufte Karma på Skjørstadhovden i Oppdal - Otto, Inger Lise og Johans bakgård...

Det var greit å finne veien til starten av fjellveien - det var bare å følge Gamle Kongsveg, ta av på Bjørndalsveien og kjøre til jeg så "Hovden" skiltet. Jeg var også inne på tanken å gå opp rett under gondolen men valgte til slutt fjellveien. Men grunneieren var ikke glad i parkering langs veien, så jeg henvendte meg til en kar og spurte om råd. Det endte med at jeg fikk parkere i innkjørselen hans.

Det var knyttet en viss spenning til hva Karma ville klare. Torsdag avsluttet vi en tredagers tur i Nordlands villmark og på fredag måtte jeg bære Karma ut for å tisse. Gangsperren var ikke stort bedre på lørdag så jeg var forberedt på at jeg kanskje ikke ville nå toppen. Denne gangen.

Men Karma var blitt gangfør. Varmen var nok et større problem. Det var minst 24 grader i solsteiken og Karma hadde nå ligget i bilen siden Brønnøysund. Men hun karret seg oppover, flinke jenta...

På vei mot Skjørstadhovden

Vi forlot bilen kl. 14 og jeg prøvde å motivere meg for en lang omvei på grusvei. Men etter en liten stund så jeg en rødmerket sti som gikk oppover. Yes! Nå var det rake veien til toppen!

Jeg kvakk ganske kraftig (herlig uttrykk...) da to syklister RASTE ned fjellsida i en hinsides fart. Jeg skjønte da at det var to stier - en for gående og en for terrengsyklister.

Gondolbanen på Skjørstadhovden

Vi ankom den 40 minutter etter at vi dro fra bilen, og siden jeg hadde det litt travelt med å komme meg sørover snudde vi på hælen og tok samme vei ned.

Turen ned gikk radig. Det samme kan ikke sies om exit'en fra Oppdal. Pga. veiarbeid og lite årvåkenhet fra min side rotet jeg rundt i minst et kvarter for å finne veien ut på E6. Resten av bilturen gikk greit og jeg ankom Hov i Søndre Land 13 timer etter at jeg forlot Brønnøysund.