Voldtekt av norges mest sentrale fjelltopp (22.08.2015)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Blyvarden (1,445m) 22.08.2015
Visits of other PBEs Sandhaug (1,250m) 22.08.2015
Tinnhølen Parkeringsplass (1,215m) 22.08.2015

Turen gikk til fjellet midt på Hardangervidden, fjellet som ligger nærmere 3 mils vandring fra vei. Vandringen ble gjort i 2 etapper, først på kvelden fra Tinnhølen til Sandhaug (2,5 time) der jeg rakk middagen såvidt. Neste morgen gikk veien langs sti/traktorspor i retning Hansbu, før jeg gikk over et lite skar, og rundet et vann på sydsiden før jeg ruslet opp på toppen. To timer og 15 minutter fra Sandhaug.

Den gode toppfølelsen uteble. Her var kommet opp et maskinhus og en mast var under bygging. En ny bygning så også ut til å være planlagt noen meter nedenfor toppen. Like ved toppunktet sto en stygg anleggsbrakke, ulåst og klar til bruk med oppredde senger, mat og gass og alt man trenger. I følge folk jeg traff på returen har det vært stor helikoptertrafikk i området i det siste.
Det er visstnok det nasjonale nødnettet som bygges ut, her midt i nasjonalparken. Veldig skuffelse å møte dette på denne lite besøkte toppen som er den eneste i sitt slag, siden 3 fylker og 4 kommuner møtes her. Ingen andre fjelltopper i Norge kan skryte av det.

Returen ble seig, det ble mange kilometer å gå for å komme til denne anleggsplassen. Jeg brukte tiden til å studere vårblomster, nå har endelig våren kommet til Hardangervidden, og det er lite sne å se.

Toppunktet er mellom den blå brakka og tårnet
Rudolf lever ikke lenger
Toppen fra litt avstand
Våren har kommet og multene er i blomst, 22. august
Flere vårblomster
Rosenrot
Denne planten kjenner jeg ikke
Lange avstander innover viddene
En varde på en stor sten syd for Sandhaug markerer der stien går av til Hansbu og videre til Blyvarden

GRATULERER MED BLYVARDEN

Written by TERJES 23.08.2015 23:53

Gratulerer med Blyvarden og med firekommunerslista. Jeg ser at det er stor forandring på Blyvarden siden jeg var der for to år siden. Da var det kun den ene mastbygningen som du ser til venstre over containerbrakka som var på toppen. Ja, da har du kun 6 punkter igjen. Trøndelag er lett. I utløpet av Feren kan du helt sikkert vade ut til punktet på denne årstiden. De to punktene ved Ålesund kan tas på samme båttur, hvis du får tak i båt. Sognefjorden kan sikkert tas fra Luggenes, og da kan jo Pf 100 toppen Bermålsnosi tas i samme slengen. Det mest eksotiske punktet må vel bli Oarddojavri i Finnmark, kun 2200 kilometer fra Horten.

Sv: GRATULERER MED BLYVARDEN

Written by Snilen 24.08.2015 07:01

Akkurat nå er det mer den trasige opplevelsen av å spasere så langt for å komme til et anleggsområde midt i nasjonalparken som preger meg. Vi får se hva fremtiden bringer. Noget sært å reise 4400 km for å komme til et punkt på en innsjø langt oppe i sameland, men nå er jeg jo en særing da :)