Urdadalstraversen (23.08.2015)  5

Store Urdadalstinden (2,116m) 23.08.2015
Nord for Store Urdadalstinden (2,115m) 23.08.2015
Vesle Urdadalstinden (2,010m) 23.08.2015

Ei fantastisk værmelding er ensbetydende med fjelltur. Turplanleggeren lufta ideen om Urdadalsryggen. Sekretæren leste alle turrapporter hun kom over - både her på peakbook og andre steder, og "godkjente" planen.

Vi dro av gårde lørdags ettermiddag. Parkerte ved Spiterstulen, og gikk nesten til stidelet i Visdalen hvor vi fant en ypperlig teltplass (hvis vi ser bort fra all myggen....). Våkna til sol fra skyfri himmel, spiste en rask frokost og gikk fra teltet ca 0800 som planlagt.

Fulgte stien innover Urdadalen et lite stykke, før vi kryssa elva. Dagens første utfordring.... Av med sko og sokker. Det gikk fint å vasse over. Så bar det oppover fjellsida, med sikte på ryggen. Den første luftige passasjen var spiselig for Sekretæren. Kom oss radig på toppen (brukte ca 2,5 t - og da tok vi oss god tid). På toppen ble vi "innhentet" av to tøffinger i samme ærend. De hadde gått Svellnosbrean rundt dagen før, og kom fra Spiterstulen samme morgen. De forsvant videre, mens vi tok en liten matbit (sekretæren hadde ikke all verden til matlyst ved frokosten - grudde til de luftige passasjene).

Plukka topper bortover, og var snart på Midtre. Her kom det værste punktet for den som er høyderedd av oss. Var ikke spesielt kysten på å "hoppe over" sprekken og bortpå "Mikke Musørene". Etter et lettere hysterisk anfall og god oppbacking av Turplanleggeren kom vi oss da over.

I det bratte skaret hvor det er anbefalt å bruke sikring, gjorde vi nettopp det. Dvs - Turplalegger klatra først uten sikring, og toppsikra Sekretæren opp... Det hadde gått fint uten tau her på så fint tørt føre, men siden vi likevel hadde tau i sekken....;) Resten av turen bortover var helt kurant. Greit ned fra Søre, og vi holdt til høyre mot Urdadalen. Store deler på snø - så gikk forholdsvis raskt.

Var ved teltet ca 1530. Rev leir, og traska tilbake til Spiterstulen. For en dag!!

Sekretæren kan bekrefte overskriften i "Bibelen" - "Urdadalsryggen, en luftig liten godbit". Den var luftig, men høyst overkommelig - og en riktig godbit.