Søndagstur i Vassfjellet (23.08.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Litlfjellet (605m) 23.08.2015
Vassfjellet (711m) 23.08.2015
Visits of other PBEs Rønningsjordet P-plass (160m) 23.08.2015
Vassfjellhytta (510m) 23.08.2015

Kjørte opp til Vanntanken sammen med 2 fruer og Rigel søndags morgen. NB! Det er viktig å parkere på nedsiden av vanntanken og ikke på den stor plassen over (som grunneier/bonde har stengt for parkering).

Vassfjellhytta holdt søndagsåpent! Litjfjellet i bakgrunnen.

Damene skulle gjøre noen private førstebestigninger mens jeg skulle ta 8 O-poster i området. Etter at 6 av postene var gjort unna tuslet jeg oppover stien mot Vassfjellhytta. Tok igjen turfølget i bakkene før hytta og deretter ble det rolig tempo; opp til hytta for en pust i bakken og videre opp til toppen av Vassfjellet.

Relativt ny mast (220 m) på toppen av Vassfjellet, men skiltet er signert Telegrafverket og stammer nok fra den gamle masta..

Her var det masse folk og stadig tilstrømning fra alle kanter, mest langs grusvegen fra Kvål inkludert 4 (?) maxi-taxier i skytteltrafikk. En lokal bank feiret ettellerannet med aktiviteter som musikk, gratis mat osv på toppen. Vi inntok termoskaffe og matpakke før vi tuslet nedover igjen. Her tok vi en avstikker til Litjfjellet, som ingen av damene hadde vært på før, til tonene av Fjellrypa med Sie Gubba (fra scenen på toppen).

Scenerigg, servering og masse folk på toppen av Vassfjellet.

En strålende dag gjorde at væskebehovet var stort da vi endelig kom ned til Loddbekken igjen. Etter nødvendig påfyll stakk jeg av fra damene og stien for å ta de 2 siste postene.

Det ble en lang søndagstur i bedagelig tempo med masse folk i marka. Strålende vær!