Romsdalseggen (1216moh) og Blånebba (1320moh) (22.08.2015)  6

Kart:

GPS Ruta

Høydeprofil:

Her ser vi ruta i profil.

Turdeltakere:
Icemann99
miombo
Karina
Bjørn
Rolf
jfruseth

Forventninger

Dette var en tur vi hadde sett frem til i lengre tid, siden vi hadde fått høre at den var mye bedre en Besseggen når det gjelder .. ja egentlig alt. Og vi var spente på om hvor mye av dette som stemte.

Vi ankom dagen i forveien og fikk et glimt av Trollveggen. Kjente spenning bare ved synet, husket godt hvordan turen opp dit hadde vært med 40-50 cm nysnø. Ukontrollert er vel det første som kommer fremst i pannebrasken. Men denne gangen ville det bli HEELT anderledes, tenkte jeg, full kontroll hele veien med sol og tørt føre. Jadda..

Imponerende Trollveggen
Slik ser baksiden av Trollveggen ut. Det er 900 m rett ned på denne siden og 1200 m på andre siden. Juhuu..

Starten

Vi skulle tydeligvis ta alle høgdemetran med en gang så vi her.

Vi lå på Åndalsnes camping og for andre gang i voksen alder overnattet vi i telt. Morgendagen startet med at vi våknet av at vinden holdt på å klappe teltet sammen. AKKURAT ja, det e på DET viset.. Det ska bli artig å gå på topptur idag..
MEN merkelig nok, vinden var som blåst bort når vi kom frem til foten av Blånebba.

Vel oppe tok de fleste turen til venstre og rett på Romsdalseggen, men vi ville ha med oss 2 topper til og spanderte glatt en times tid på det. Her er vi på vei østover mot Blånebba.

Utsikten var spektakulær.
Stien gikk hele tiden langs kanten... mesteparten av tiden var det så smalt at kanten var på begge sider..

Blånebba, check! Flott utsikt til Trollveggen 400 m høyere. Såg nesten ut til å være like høgt.

Rune har vært å sett nærmere på ekstremruta. Den fristet veldig. Hmm.. neste gang . .

Nede på bakken blomstret det som bare det..
Og under en stein, i karrige kår vokste denne karen..

Av en eller annen grunn har alle vardene blitt bygd HEELT ute på kanten. Et under at vinterens stormer ikke har gjevnet dem med jorda. men utsikten fra dem var flott da.

Virket som høydeskrekken er et tilbakelagt stadium..

Der det var bratte kneiker, og dem var det mange av, var det kjettingsikring. Noe som bidro til lavere puls for alle mann.. ehh.. alle sammen.

Se godt på stien som slanger seg langs fjellryggen, ligner fryktelig på en scene fra Ringenes Herre der trollmannen Gandalv den grå går oppe på fjellet med følget sitt.

På alle knauser som stakk ut fra fjellet, sto det folk. Hmm rart ingen datt ned.

Det ser ut som en liten fjellrygg, men det er kjempestort. Det finns folk der du kun ser som prikker på eggen der. Dette minner mye om Besseggen..

Her er det flott utsikt 1000 meter rett ned..

Her klyver man ut i et luftig parti som hadde vært en mye større utfordring uten kjettingen.

Slike partier var det flere av, alle med kjettingsikring.

Åkesvarden 1140 moh, her hoppes det ut i fallskjerm..

Fruen tar til på sjarmør etappen. Smalt og med flott utsikt..

Nå starter vi nedturen til Åndalsnes. 700 høydemeter rett ned..Håper Sherpaene hadde gjort bra arbeid på trappene.. Legg merke til "stupebrettet som stikker ut fra skogen nederst midt i bildet. Det er Narrestreken, en bro man kan gå ut på med nettinggulv.

Sherpaene har gjort jobben sin de..

Her er det turkameratene mine som drister seg ut på brua.

Åndalsnes sett fra Brua..

Og når man kikker opppå vei ned, ser man gitteret i gulvet på brua.

Trappene fortsatte laangt ned..