Kvinnherad: Ripelsåta (21.08.2015)

Written by Runemb (Rune Blomberg) GSM

Start point Anleggsvei til Svartedalsvatnet (820m)
Endpoint Samme (820m)
Ascents Ripelsåta (1,087m) 21.08.2015 12:56

Dette er en topp jeg har hatt i sikte i lang tid. Hver gang jeg har kjørt forbi langs fjorden har jeg lurt på hvordan jeg skulle komme til topps. Fra veien ser det bare bratt og stygt ut.
I fjor ringte jeg Statkraft i Mauranger og fikk kontakt med en lokalkjent kar som hadde vært på Ripelsåta mange ganger. Det finnes muligheter opp fra fjorden og Øyresdalen, men han ville ikke anbefale noen av disse. Det beste alternativet var fra Svartedalsvatnet over Pyttafloene og vestover til toppen, en lang men fin tur. Østveggen av Ripelsåta var bratt, her måtte en klyve litt, men det burde gå bra. Takk til Statkraft for tipset.

Ripelsåta sett fra Pytten. Det ser veldig bratt ut.

Stier: Fra enden av anleggsveien går det T-merket løype over Pyttafloene og videre mot syd.Starten er vanskelig å følge når det er mye snø, som det var denne dagen. Noe før slutten av anleggsveien er det noen røde merker som tar av til høyre. Ikke ta av her. Jeg gjorde det, mistet snart merkene og befant meg i rotete terreng før jeg kom inn på T-løypen.
På Pyttafloene dukket det opp en varderekke vest for T-løypen. Denne tar deg nesten til Juldalsknotten.
Opp østveggen av Ripelsåta går det et tråkk, delvis merket med røde merker.

Litt nærmere. Det ser veldig bratt ut.

Bukkaknotten: Passerte denne på sørsiden på vei mot Ripelsåta og på nordsiden på vei tilbake. Nordsiden var best.

Stadig nærmere. Det ser veldig bratt ut.

Ripelsåta: Her var det bratt, ja. Det er kun en god måte å komme opp her på. Først langs en bekk og siden på en bratt gresskledd hylle. På vei opp var det to korte partier med klatring. (Min definisjon av klatring: Når du på vei ned må ha fronten inn mot fjellet). På vei ned fant jeg alternativer til disse to partiene. Så da er det kun klyving som trengs for å komme opp.

Alternativ rute til Ripelsåta

Written by Kjell51 14.08.2019 09:54

Fant denne artikkelen med merket sti opp fra Austepollen, var en turpost for 2018. Posten lå før siste bratte oppstigningen, kalt Rippelstigen.

Sv: Alternativ rute til Ripels

Written by Runemb 14.08.2019 16:23

Takk for tipset. Jeg trodde ikke det var mulig å komme opp den veien,nei. Søker du på Ripelstigen inne på www.mauranger.no dukker det opp et kart over stien.

Jeg fikk ikke med meg Bukkaknotten når jeg var på Ripelsåta. Den skal bestiges via Ripelstigen, helt klart.

Endelig besteget

Written by GeirL 28.08.2015 21:57

Fin og interessant rapport, Rune. Har, som vi har snakket om før, også lurt på denne toppen. Vurderer du denne turen egnet som en vårskitur i mai-juni? Må det være med isøks og stegjern til det bratte partiet, og kommer en opp med ski på ryggen (evt med truger på sekken)?

Sv: Endelig besteget

Written by Runemb 28.08.2015 22:27

Hei, endelig besteget, ja. Det går greit å ta seg inn til østveggen av Ripelsåta på ski. Dersom det ligger snø på det nederste bratte partiet skulle det gå an å forsere. Er snøen hard trenger du riktignok stegjern. Problemet er den gresskledde hyllen over det bratte partiet. Ligger det snø her blir hyllen veldig smal, eller helt borte. Mister du fotfeste her er det lagt ned!. Kunsten må være å time turen slik at det er nok snø til turen inn til veggen, men lite/ikke snø i selve veggen. Jeg fant det sikrest å gå hele turen til fots. Tror ikke du trenger å dra skiene med opp veggen. Vel oppe er ikke toppen langt unna. Lykke til.