Nedtur i Femundsmarka (20.08.2015)

Written by Døl (Ole Mads Øvergaard)

Ascents Kratlvola (1,078m) 20.08.2015
Visits of other PBEs Svukuriset (830m) 20.08.2015

Syklet fra bommen og inn til Svukuriset. Gikk derfra og inn til Grøtådalsætra. 3og en halv time med 16 kg på ryggen, bra for en gammel gubbe. Lå i telt der. Gikk om morgenen opp på Kratlvola. Grei tur, mye stein, men OK. Gikk ned igjen for å gå til neste topp, Vonsjøgusten på Svenskegrensa. Grei sti til vestsida av Vonsjøen, men da var det ikke greit lenger. Det var stein på stein, ikke vanlige steiner, men blokker på 2-3 m. med einer, viukjær og bjørkekratt mellom. Umulig å se hvor en satte beina hvis en ikke klarte å klyve over steinene. Slik så det ut til å være et par kilometer. Jeg snudde, hadde aldri klart å komme tilbake til teltet mens det var lyst. Pratet med Arne etterpå. Han sier han har aldri sett noe lignende.
Var så slitin så jeg lå på ryggen i 10 timer. I dag morges streiket primusen så jeg fikk ikke kaffe engang. Da var jeg så sur så jeg pakket sammen og gikk til Svukuriset. Rødsprit brenner er det beste. --- Vaflene på Svukueiset er gode.

Missing title

Written by Peregrinus 22.08.2015 07:31

Godt forsøk. Jeg, og Arne tok Kratlvola, og Rogsvola samme dag. Fra den 1. toppen dagen etter, og fram til Vonsjøgusten brukte vi over to timer tror jeg. Jeg har aldri opplevd slik grov ur. Lykke til neste gang. Jeg har lagt til flere bilder på turrapporten..

Sv:

Written by Døl 22.08.2015 12:33

Ja jeg gir meg ikke. Vurderer å prøve på vinteren neste gang. Da kan jeg gå på isen over vannene.

Jeg forstår godt hvorfor det er så få topptur folk i det området.