Grøtshornet & Hellenakken (20.08.2015)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Vatnefjorden
Ascents Grøtshornet (663m) 20.08.2015
Hellenakken (454m) 20.08.2015

- Dobbel ved Vatnefjorden.

Seinsommer og flyfotograferingsvær (ja, det pågikk flyfotografering) ved Vatnefjorden i Haram.

Utsikt mot Midøya med Bløkallen fra langt nede på nordryggen av Grøtshornet.
Molter både her og der.

1) Nordryggen på Grøtshornet. Stedvis myrlendt sti, men hadde tørka ganske bra opp i løpet av siste dagers finvær. Litt molter her og der. Traff en hel skoletur på toppen (de kom opp fra sør), så jeg trakk meg fort tilbake på den fredelige nordryggen. 2t20 min t/r. inkl. matpause.
Panoramautsikt sørover, fin nærutsikt i andre retninger, spesielt nordover.

Utsikt nordover fra Grøtshornet mot Vatnefjorden, Midøya og Hellenakken.

2) Kjørte til Orvik på norsida av fjorden. Traff på en innfødt som anviste parkering og gav en kort beskrivelse av starten på ruta. Fin sti via Orviksetra til Hellenakken. Myrlendt oppe på ryggen her også. Vurderte å ta med meg Langsetnakken også, men motivasjonen svikta, da det så ut som det bare var et svakt tråkk i gras og lyng utover ryggen. Hadde dessuten blitt mer tidsstress resten av dagen. Fin utsikt, spesielt mot Nordøyane og innover Vatnefjorden og Grøtshornet/Storfjellet. Litt molter her også. 40 min opp, totalt 1,5 time.

Fra sørryggen på Hellenakken mot Byrkjevollhornet(t.v.) og Rekdalshesten.

Kort badestopp på Hageneset v/ Helland (Vestnes) på vei til ferjereturen over Moldefjorden. Utmerket!