Torfinnstindtraversen og Kvitskardstinder (19.08.2015)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Torfinnsbu (1,057m)
Endpoint Torfinnsbu (1,057m)
Øystre Torfinnstinden (2,116m) 19.08.2015
Visits of other PBEs Torfinnsbu (1,060m) 19.08.2015
Klassisk vinkel

En fantastisk dag værmessig skulle gi drømmetur. Starten gikk klokken 09.15 ca. og jeg fikk være med fører Henning Gladheim over Torfinnstindtraversen uanmeldt. Han og Håvard kom med morgenbåten fra Eidsbugarden. Ola og jeg kom dagen før og Tone dukket opp fra et telt i nærheten. Vips var vi 5. Jeg hadde egentlig tenkt å gå denne på egen hånd, men det er mye koseligere å være flere.
Vi brukte ca. 6 timer fra Torfinnstind og over ryggen + returtid ned til Bygdin for noen, og videre om Kvitskardtind og oksle for meg og Ola.
Selve traversen byr på 1100 høydemeter opp, litt rangling, 4 rapeller og et litt kilent opptak. Ikke er det særlig langt, men det er vakkert hele turen.
Henning kunne navnet på alle planter, og før han var kvartveis hadde jeg glemt de første. Sånn er det med teflonhjerne. Men jeg ble mektig imponert over mangfoldet. Det var tilogmed en blomstereng sånn rundt 16-1700 moh, rett før innsteget.

Etter traversen ville vi ivrigste 2k-samler selvsagt ha med oss Kvitskardtind og Kvitskardoksle. Den ligger bare et steinkast unna, eller 5-6 km, noe som dobler lengden på turen. Her er det deilig å gå ryggen bortetter, helt uproblematisk. Etter Oksle fulgte vi breen øst- og så sørøstover for toppen ned i dalen. Den var nå trygg, men trenger ikke være det alltid. På slutten tråkket jeg selvsagt gjennom råtten snø og holdt på å brekke leggen. De siste kilometerene ble derfor hinket ned. Typisk overmot å løpe i råtten snø. Men det er fristende når hjemveien kan kortes ned betraktelig i tid.
Torfinnsbu var langt fra full, har upåklagelig service og er sjarmerende på alle måter.
P.g.a. noe båttull må man vade/stein/stigegå elva til båten, evt. ta den nesten kollapsede broen oppe i lia. Men det løser seg for de fleste. Husk bare å legge inn tid til dette når man skal rekke båten :0)

Takk til Henning som førte oss trygt og bekymringsløst over traversen og til dere andre trivelige folk som gjorde turen helt super!!

Innsteget
Riktig renne?! ;0)
Godt oppe, og pust i bakken
Luft under vingene
Torfinnstindtraversen sett fra Bygdin
Start date 19.08.2015 09:38
End date 19.08.2015 19:50

Noen må jobbe litt også ;0)

Written by Gråbein 24.08.2015 13:31

Spesielt etter en slik "midtuke-helga-tur" som vi hadde.

De ekstra høydemetrene kommer nok fra den gyngende gangen min :0)))

Tålmod compadre!!

Sv: Noen må jobbe litt også

Written by oladohl 28.08.2015 11:26

Ja det forklarer høydemetrene. :) Ja ja.. jeg skal forsøke å være tålmodig unge mann.. :)

Sitter å venter på svar fra Radiografen som tok så fine bilder av kneet mitt.. Sliter mer med tålmodigheten der :)

• +

Tålmodighet er en dyd

Written by Gråbein 28.08.2015 12:26
        • +

Sv: Tålmodighet er en dyd

Written by oladohl 28.08.2015 12:36

Fra Ola

Written by oladohl 24.08.2015 12:59

Jeg ser du har tatt noen flere høydemeter enn meg.. Disse GPS'ene er ikke alltid til å stole på. Men Begge viste 2003 meter på Torfinnseggfle. Dette må vi ta en alvorlig prat med Morten om :) he he. Ellers så savner jeg noen rappellbilder. Du tok jo så mange flotte bilder fra dagen. Kommer det flere etterhvert?