Notodden (19.08.2015)

Store Nybuåsen (500m) 19.08.2015

Ettermiddags-/kveldstur!

Notodden pf.100-topper

Hadde tenkt meg på en litt annen kant, men måtte begrense kjøringen i forholdt til tiden, så skiftet kurs og tok sikte på Notodden i stedet. Viste om et par topper ikke langt fra sentrum, men husket feil om beliggenheten så måtte sjekke litt nærmere. Fant utgangspunktet etter hvert som var øverst ved vanntårnet i Høgås. Det er nok flere alternativer i området, men jeg fant fram til en tydelig og fin sti som hadde kurs rett mot første topp som var Lauvåsknollen. Fin åpen furuskog mye av veien. Så ikke så mye til utsikt fra der jeg kom opp. Sto en mobilmast på toppen samt et sammensunket tårn på selve toppunktet. Gikk ned samme vei. Ved Bråtatjønn fulgte jeg skiløypa fram til Slåttemyr og videre et par hundre meter på blåmerket sti, før jeg gikk rett opp mot Store Nybuåsen. Et noe kronglete området. Visste at dette kom til å bli en av de mange kjedelige, skogskledde toppene, og ganske riktig. Fant allikevel et utsiktpunkt vest på toppen, kanskje dagens høydepunkt hva utsikt angår. Toppunktet lå litt lengre inne. Var nede ved bilen igjen litt før 22.00, så rakk ned før mørket tok til for fullt. Turlengde. 11,5 kilometer

Det gamle branntårnet på Lauvåsknollen holder seg fremdeles oppe, så vidt det er.
Glimt av utsikt fra Store Nybuåsen vest på toppen. Fra denne kanten skimter man også litt av Heddalsvannet og Notodden sentrum.