Rundtur i Søre Bjørkedal (19.08.2015)

Written by Bastolen (Bjørn André Stølen)

Ascents Felden (1,272m) 19.08.2015
Frøhornet (1,001m) 19.08.2015
Klakken (1,258m) 19.08.2015
Litletoren (1,165m) 19.08.2015

Jeg fikk endelig tid og anledning til å gå på tur med en av mine kjære naboer, Lise. Vi kjørte opp bomveien (30.-) til Laurdalen. Veien var forholdsvis ny gruset til den begynte å flate ut på toppen, så her var det ikke noe særlig å kjøre med Balenoen, men det gikk greit. Vi parkerte bilen ved enden av veien, i en sverm av klegg, men heldigvis ville de ikke følge oss på vei oppover til Frøskaret. Det var greit med litt vind på veien oppover, ellers tror jeg det hadde vært litt lite med 2,5 liter med medbrakt vann, i solsteiken. Lise foreslo at vi kunne ta med oss Frøhornet, siden dette er en 100mpf, og jeg ikke har denne i samlingen min. Jeg var ikke vanskelig å overtale, så vi tok en liten avstikker, før vi begynte på Felden. Fra Felden gikk vi ned, over Knivsegga, og opp til Klakken. Nedstigningen til Knivsegga er litt luftig og bratt, så det var greit at føret var tørt. Oppstigningen til Klakken er litt ekkel, da en må finne en bolt i fjellet, som en må trå på for å komme videre oppover. En kan med fordel være to på denne delen av turen. Veien videre ned fra Klakken gikk raskt unna på den nederste delen som var snødekt. Turen opp til Litletoren gikk forholdsvis kjapt unna selv om underlaget var mye ur. Turen ned foregikk også mye på snødekt underlag de første 300m. Vi kom litt for langt innover, men vi fant igjen stien ved foten av fjellet, og fulgte stien tilbake til bilen.
Kjempefin tur i supert tur vær (godt det var litt vind), med inspirerende turfølge.