Midnattsoltur (18.07.2008)

Written by innerdal (Inger Lise Innerdal)

Ascents Vassbruntinden (1,202m) 18.07.2008

Dette ble dagens andre tur. Etter en våt fornøyelse til Breidtinden på Senja tidligere i dag ble dette en storslått opplevelse i vindstille og nydelig vær. Skal si været skifter fort her oppe i nord!
Vi kjørte fra Finnsnes på kveldstid til Finnfjordbotnen etter en bedre middag. Herfra på østsiden av Rossfjordvatnet til Tårnelvosen. Videre på Tårnvassveien (bomvei kr 30) til Rognlia på østsiden av Tårnvatnet. Bak våningshuset på Rognlia startet en bra sti som vi fulgte til godt over tregrensa hvor den etterhvert ble borte. Det var en utrolig flott villblomstereng oppe i lia og det tyder på lite beiting av husdyr i dette området. Mest utpreget var de sammenhengende teppene med skrubbær og de store forekomstene av ballblom.
LEIRTINDEN 1203 ble nådd omtrent en time før midnatt og vi tok oss god tid for å nyte stillheten og midnattsola på toppen. Flott utsikt i alle retninger! Spesielt flott å se Målselva og Målselvfjorden rett under oss, toppene ute på Senja, morgendagens mål Hjerttinden og ikke minst Lyngsalpene. Ved varden lå en militær canadisk boks med en besøksprotokoll. Toppen har også andre navn= På vårt kart står Vassbruntinden og i boka står Vassbrunen.
Turen kan ikke beskrives nærmere med ord, men var en utrolig opplevelse og en genial ide!
Vi startet ved Rognlia kl. 21 og var ikke nede igjen før nærmere 01.30.....
Med på turen Johan og Inger Lise.