Skauthøe og Spiterhøe (16.08.2015)

Written by JoNy (Johannes Nygaard) GSM

Start point Spiterstulen (1,106m)
Endpoint Spiterstulen (1,106m)
Ascents Skauthøe (1,993m) 16.08.2015
Østre Skauthøe (1,854m) 16.08.2015
Spiterhøe (2,033m) 16.08.2015
Nordøst for Spiterhøe (2,009m) 16.08.2015

Etter to lange dager, var det denne dagen godt med en kortere og roligere tur. Været var i dag mer overskyet og vinden surere enn de forrige dagene. Etter å ha spist frokost og sjekket ut fra Spiterstulen la jeg i veg nedover vegen og opp råket mot Glittertind/Glitterheim. Etter å ha kommet opp fra dalen ble vinden sterkere og en stopp for å ha på seg jakke måtte til. Bortom en haug på 1576 før retning mot Skauthøe. Ur og snøbakker til toppen.

Skauthøe fra punkt på 1942 moh. nordøst for Spiterhøe.
Toppen av Skauthøe, bak ligger Kyrkja, Tverrbytthornet, Søre Bukkeholstind, Store Bukkeholstind og Styggehøe.

Surt vær i dag så ingen lang stopp og kjapt videre mot et lite punkt på 1942 moh. nordøst for Spiterhøe og ut på Østre Skauthøe. Herifra tilbake igjen over 1942 moh. til Nordøst for Spiterhøe på 2009 moh. og til Spiterhøe. Ned igjen ryggen mot Leirgrove og langs Leirgrove ned igjen til Visdalen. Tilbake på Spiterstulen ar det å skifte og sette seg i bilen på tur hjem igjen.

Østre Skauthøe, med Glittertind, Glitterundhøe, Steinbukampen og Ryggehøe i tåka.
Glittertind, Glitterundhøe, Steinbukampen og Ryggehøe. Nautgardstinden i tåka til venstre i bildet.
Spiterhøe med Hellstuguhøe, Nordre og Midtre Hellstugutind. Midtre og Store Urdadalstind. Semmelholstind før Visbreatind og Nørdre Semmelholstind framfor. Kyrka til venstre før Tverrbytthornet som er i kanten av bildet.
Traff på et par reinsdyr ned fra Spiterhøe i dag også.