Hamperokken, Troms (15.08.2015)

Written by Solflash (Chris Soleng)

Ascents Hamperokken (1,404m) 15.08.2015

Hamperokken er et fantastisk kult fjell. På en bortimot perfekt solskinnsdag tok vi turen til Breivikeidet for å besøke dette fjellet.
Fra vegen, og opp Middagsaksla (1075), er det egentlig ganske kjedelig; man går på en sti, og stien går oppover. Det er en fin sti, men særlig morsom er den ikke.
Fra Middagsaksla, og langs ryggen bort til selve Hamperokken, derimot, blir det fort mye morsommere. Til dels ganske spennende, da ryggen tidvis er nokså smal, og oss med moderat+ høydeskrekk får kjørt nerven ganske godt. Men når alt kommer til alt er denne ryggen sannsynligvis ikke blant verdens skumleste. Det sagt, så må man klyve og krabbe litt innimellom (eller vurdere å besvime om man er høyderedd). Selve oppstigningen, etter ryggen, til Hamperokken kan også oppleves som utfordrende. Det er ikke verre enn at de fleste kommer seg opp, men det er også de som snur.
Vel oppe er utsikten enorm!
Vi brukte vel rett i overkant av 4 timer, tur/retur, på denne turen. Godt investerte timer.